Natalia Pietrewicz
maj 10, 2023

9 książek, które musisz przeczytać, jeśli chcesz świadomie budować swoją karierę

Jeśli chcesz rozwijać się zawodowo, tych pozycji nie może zabraknąć na Twojej półce! Pomogą Ci ustawić odpowiedni mindset, pokażą różnorodne ścieżki i zainspirują do działania.
  1. Simon Sinek, David Mead, Peter Docker, Znajdź swoje dlaczego
  2. Robert Greene, Jak zostać mistrzem. Trening doskonałości
  3. Charles Duhigg, Siła nawyku
  4. Carol Dweck, Nowa psychologia sukcesu
  5. Tim Ferris, 4-godzinny tydzień pracy
  6. Cal Newport, Praca głęboka
  7. Leil Lowndes, Jak się dogadać
  8. Adam Grant, Dawaj i bierz
  9. Marcin Iwuć, Jak zadbać o własne finanse

9 książek, które musisz przeczytać, jeśli chcesz świadomie budować swoją karierę

Jeśli myślisz poważnie o rozwoju zawodowym, bez wątpienia przyda Ci się solidna dawka wiedzy!

Lista tematów do zgłębienia jest długa: jak znaleźć swoje powołanie, w jaki sposób nabywać kompetencje i budować pozycję eksperta, jak kształtować nawyki i nastawienie, które zaprocentują, jak się komunikować i tworzyć satysfakcjonujące relacje z innymi, co zrobić, by wznieść swoją produktywność na wyższy poziom i jak rozsądnie zarządzać swoimi finansami.

Masę wiedzy staramy się przekazywać regularnie na blogu Talent Days, ale ponieważ każde z tych zagadnień to materiał na książkę, przygotowaliśmy zestawienie tych najbardziej pomocnych w rozwoju kariery! 🙂

Simon Sinek, David Mead, Peter Docker, Znajdź swoje dlaczego

Dlaczego? Bo dzięki temu poznasz swoją misję i dowiesz się jakiej pracy szukać, by nigdy się nie wypalić.

Ale uwaga, przeczytanie tej książki może na zawsze zmienić Twoje życie i sposób myślenia o zawodzie – autorzy postawili w niej rewolucyjną (dla boomersów) tezę, że każdy zasługuje na to, by wstawać do pracy z entuzjazmem, a do tego mówią, jak to osiągnąć!

Po przeczytaniu nie możesz już wczytać wcześniejszych logów i wrócić do rzeczywistości, w której nie znasz swojego sensu życia i kształtujesz karierę w oparciu o horoskop. 😉

Znajdź swoje dlaczego to książka o tym, co zrobić, kiedy na samą myśl o poniedziałku skręca Cię spazm – wyjaśnia jak to się dzieje, że nawet awans lub podwyżka w pracy, której nie lubisz, nie dają satysfakcji i pokazuje inną drogę.

Gwarantujemy, że poczujesz inspirację do poszukiwania własnego dlaczego i przemeblowania dotychczasowej wizji kariery.

Znajdź swoje dlaczego jest kontynuacją wcześniejszej, dobrze znanej książki tego samego autora pt. Zaczynaj od dlaczego. Możesz sięgnąć po Zaczynaj…, ale w Znajdź… znajduje się obszerne jej streszczenie.

Robert Greene, Jak zostać mistrzem. Trening doskonałości

Jeśli szukasz sposobów na to, by rozwinąć swój unikalny potencjał i osiągnąć biegłość w tym, do czego popycha Cię wewnętrzny głos, ta książka jest dla Ciebie!

Jak zostać mistrzem Robert Greene przedstawia strategię osiągania doskonałości (w dowolnej dziedzinie) i dowodzi, że dążenie do rozwoju i samorealizacji jest jedną z najwyższych wartości w życiu – nie tylko daje poczucie spełnienia, ale pozwala też zmieniać świat na lepsze!

Według Roberta Greena potencjał intelektualny i predyspozycje genetyczne nie są tak istotne w procesie dążenia do biegłości jak nastawienie, poznanie samego siebie i podejmowane wysiłki, a książka Jak zostać mistrzem podpowie Ci jak aktywnie tworzyć w swoim życiu warunki do zdobywania życiowych i zawodowych kompetencji.

Dzięki niej poszerzysz horyzonty i inaczej spojrzysz na takie pojęcia jak ambicja, geniusz i rozwój zawodowy.

Charles Duhigg, Siła nawyku

Siła nawyku to klasyka literatury rozwojowej i do dziś prawdopodobnie najpopularniejsza książka na temat nawyków (a powstało ich wiele!). Jej rozgłos jest całkowicie zasłużony – jest nie tylko superwartościowa pod względem merytorycznym, ale i świetnie napisana.

Przeczytaj, jeśli chcesz przyjrzeć się modelowi swojej codzienności i zacząć aktywnie go kształtować. Odruchowe działania, zarówno te dobre, jak i destrukcyjne, mają kluczowy wpływ na nasze życie, jeśli więc chcesz zmienić swój los, zacznij od swoich przyzwyczajeń.

Duhigg podpowiada jak budować samodyscyplinę, wyjść z pętli negatywnych schematów i wprowadzić wspierające zwyczaje w życiu osobistym, organizacji pracy i społeczeństwie.

Koniec końców, jak napisał Lao Tze, nawyki stają się naszym charakterem, a charakter – naszym przeznaczeniem!

Carol Dweck, Nowa psychologia sukcesu

Jeśli w reakcji na słowa krytyki myślisz: “tak już mam”, “taki/taka jestem”, “no tak, typowy/typowa ja”, przeczytaj Nową psychologię sukcesu Carol Dweck!

Autorka analizuje w niej budujące nastawienie na rozwój (przekonanie, że ludzie mogą się rozwijać i doskonalić swoje umiejętności), w zestawieniu z destrukcyjnym nastawieniem na trwałość (przekonaniem, że talenty są czymś wrodzonym i niezmiennym, jedni ludzie się z nimi rodzą, a inni… cóż, mają pecha).

Ludzie z nastawieniem na trwałość nie przyznają się do swoich błędów i nie korygują ich z prostego powodu – musieliby przyznać, że należą do tej “gorszej” grupy, która je w ogóle popełnia.

Geniuszy zaś wyróżnia to, że potrafią stanąć oko w oko z porażką i zmierzyć się z nią, nie tracąc przy tym pewności siebie i nadziei na sukces.

A Ty które myślenie wybierasz? Jeśli czujesz, że masz w tym temacie coś do przepracowania, sięgnij po Nową psychologię sukcesu i stwórz nastawienie, które pomoże Ci osiągnąć Twoje cele! 🙂

Tim Ferris, 4-godzinny tydzień pracy

To książka przełomowa, która przewróciła do góry nogami dotychczas wypracowany model pracy od 9 do 17 (nareszcie!) i pokazała, że nie musisz godzić się na pozorny wybór, zawężony do pytania o to, na której zmianie wolisz pracować.

Tim Ferris udowadnia, że możesz wieść życie, w którym praca jest tylko dodatkiem do codzienności, a nie odwrotnie. Nie musisz dążyć do tego, by pracować jak najdłużej i zarabiać jak najwięcej, kosztem życia, odkładanego na wieczne później.

Wystarczająco dużo, zarówno w aspekcie czasu przeznaczanego na pracę, jak i zarabianych pieniędzy, może okazać się równie satysfakcjonujące (i przy tym o wiele mniej stresujące!), a dodatkowy czas zamiast na obowiązki zawodowe, możesz przeznaczyć na relacje, rozwój duchowy, pomoc innym lub to, co jest dla Ciebie w życiu ważne.

Jak zwykle u Ferrisa, w 4-godzinnym tygodniu pracy znajdziesz mnóstwo life-hacków, historii z życia wziętych i pomysłów na to, jak wprowadzić do swojego życia zmiany na lepsze! 🙂

Przeczytaj zwłaszcza, jeśli w Twojej pracy obowiązuje model zadaniowy (możesz pracować w dowolnych godzinach, byleby tylko wszystko było zrobione na czas).

Cal Newport, Praca głęboka

Może Cię zaskoczyć, jak wielu zdolnych, kompetentnych i inteligentnych ludzi nie odnosi sukcesów, nie awansuje i nie wychodzi ponad przeciętność w swojej dziedzinie z bardzo prozaicznego powodu – braku umiejętności należytego skoncentrowania się na swoich zadaniach.

Jeśli Ty też czujesz, że nie możesz oprzeć się sprawdzaniu powiadomień na telefonie lub scrollowaniu Internetu w momentach, kiedy powinieneś skupić się na czymś ważniejszym, sięgnij po Pracę głęboką i naucz się kontrolować swoją uwagę.

Cal Newport przedstawia różne modele pracy (m.in. model projektowy) i sposoby, pozwalające na regularne przebywanie w stanie głębokiej koncentracji, a dzięki temu wypracowywanie satysfakcjonujących nas wyników w życiu zawodowym lub w innej sferze, w której kluczowe jest dla nas działanie w skupieniu.

Wchodząc w stan “flow” nie tylko osiągamy lepsze efekty, jesteśmy szczęśliwsi i czerpiemy więcej satysfakcji w życiu zawodowym, ale przy tym odnajdujemy w swoich zadaniach sens, którego wcześniej nie dostrzegaliśmy.

Leil Lowndes, Jak się dogadać

Dzięki tej książce rozwiniesz swoje umiejętności interpersonalne i dowiesz się jak skutecznie budować relacje osobiste i zawodowe.

Jak głosi podtytuł, książka przedstawia 92 małe sztuczki na osiągnięcie wielkiego sukcesu w relacjach z ludźmi – znajdziesz w niej patenty na prawienie komplementów, opowiadanie o swoich kompetencjach i sprawienie, by ludzie słuchali, co masz do powiedzenia.

Autorka akcentuje, jak ważne w relacjach są życzliwość, nastawienie na szukanie podobieństw i szczere zainteresowanie innymi.

Wydanie Jak się dogadać dawno nie było wznawiane, więc ceny książki poszybowały w górę (miejmy nadzieję, że na niedługo!). Na razie szukaj więc książki w bibliotekach lub przeczytaj wersję po angielsku. W oryginalnej wersji językowej dostępna jest też inna, niewydana jeszcze w Polsce książka tej autorki: How to Talk to Anyone at Work.

Adam Grant, Dawaj i bierz

Myśląc o karierze mamy świadomość, że nie możemy skupiać się na sobie – aby coś zyskać, najpierw trzeba dać coś od siebie. To jednak bardzo ograniczone myślenie o relacjach!

Adam Grant dowodzi, że dawanie działa na naszą korzyść tylko wtedy, kiedy nie oczekujemy rewanżu, równie ważna jest otwartość na czerpanie z zasobów, którymi chcą dzielić się z nami inni, a życiowy i zawodowy sukces najłatwiej odnieść, dbając o wartościowe więzi z innymi ludźmi.

Książka Dawaj i bierz przekona Cię, że bezinteresowna pomoc lub angażowanie się w wolontariaty (Adam Grant poleca na takie działania sto godzin rocznie, czyli średnio dwie godziny tygodniowo) podnoszą poziom szczęścia i energii, pozwalają zdobywać wartościowe doświadczenia i umiejętności, nadają życiu sens, a także… wzmacniają siłę woli i uczą lepszego kontrolowania własnych myśli, emocji i zachowań.

Autor udowadnia, że immanentną cechą dawania jest zyskiwanie, dlatego nie należy oczekiwać rewanżu od osoby lub organizacji, którą się obdarowuje. Dając, zyskaliśmy już przecież wystarczająco dużo!

Przyjmowanie z kolei rozwija relacje, sprawia, że obdarowujący czują się wartościowi i potrzebni, a nam pozwala zadbać o własny dobrostan i szybciej osiągać istotne dla nas cele. Co więcej, dzięki temu będziemy mogli dawać jeszcze więcej – win-win!

Książka pełna jest przykładów z życia ludzi sztuki, nauki i biznesu i inspiruje do tego, by z filozofii wzajemności uczynić opartą na wartościach strategię rozwoju kariery i drogi przez życie. Warto!

Marcin Iwuć, Jak zadbać o własne finanse

Ta nieduża książka powie Ci wszystko, co musisz wiedzieć o kasie – przynajmniej na początku drogi zawodowej. 😉

Dowiesz się jak skutecznie prowadzić budżet domowy i gospodarować swoimi finansami, kiedy warto zacząć odkładać na emeryturę i jak nie dać się wciągnąć w życie na kredyt!

Książka nie jest jednak oderwana od rzeczywistości – Marcin Iwuć proponuje serię rozwiązań na sytuacje, w których mimo racjonalnego zarządzania Twój budżet się nie spina, od oszczędności, przez rozmowę o podwyżce, po wyprowadzanie psów i sprzedaż swoich zdjęć na stockach.

A wszystko to w prostych słowach i krok po kroku. Jeśli chcesz zapanować nad portfelem i zadbać o swoje finansowe bezpieczeństwo, to idealna pozycja na początek.


Jeśli chcesz rozwijać się zawodowo, tych pozycji nie może zabraknąć na Twojej półce! Pomogą Ci ustawić odpowiedni mindset, pokażą różnorodne ścieżki i zainspirują do działania.

A jeśli te dziewięć książek to dla Ciebie wciąż mało, wpadaj regularnie na blog Talent Days – poszerzaj wiedzę, poznawaj najlepsze praktyki i inspiruj się, by skutecznie osiągać swoje zawodowe cele! 🙂

Podobne

Jak ogarnąć finanse na studiach? Przewodnik krok po kroku!

Błędy, których nie chcesz popełnić, budując swoją karierę - część 2

Pobudź swoją kreatywność! 6 narzędzi do generowania genialnych pomysłów

Nie mam doświadczenia! Jak znaleźć pierwszą pracę w zawodzie?

7 pozytywnych powodów do zmiany pracy

Podsumowanie rynku pracy w 2023 roku!