Wysyłasz dokumenty aplikacyjne, a po drugiej stronie nastaje przedłużająca się cisza? Nie każda rekrutacja zakończy się sukcesem, jednak odpowiedź zwrotna pozwoliłaby zaoszczędzić Ci dodatkowego stresu w związku z oczekiwaniem na feedback. Czy przypominanie o sobie po przesłaniu CV będzie wobec tego dobrym pomysłem? I jak podejść do tego w sposób nienachalny? Dowiedz się więcej.
Kiedy warto przypomnieć o sobie po wysłaniu CV?
Kiedy aplikujesz na ofertę pracy, warto sprawdzić, czy jest określony termin rekrutacji i czy rekruter zapewnia feedback niezależnie od wyniku, czy kontaktuje się tylko z wybranymi kandydatami. W obu przypadkach możesz przypomnieć o sobie po wysłaniu dokumentów, co może przynieść korzyści. Ważne jest jednak zachowanie umiaru.
Niektórzy rekruterzy publikują ofertę ponownie, aby ocenić zainteresowanie kandydatów. Jeśli ponownie wyślesz CV lub skontaktujesz się w celu przypomnienia o sobie, może to pokazać twoją determinację i zainteresowanie ofertą. Czasem zdarza się, że twoje dokumenty mogą zaginąć, dlatego warto spróbować skontaktować się przez e-mail lub telefon, nawet na ogólny adres firmy, jeśli nie masz bezpośrednich danych kontaktowych.
Jak nie być nachalnym?
Skoro wiesz już, że przypominanie o sobie po wysłaniu CV zawsze ma sens oraz dodatkowe profity, czas na szybkie przestudiowanie najważniejszych zasad, dzięki którym twój kontakt nie zostanie uznany za nachalny.
Jeśli zdecydujesz się na kontakt poprzez e-mail, co wydaje się być jednym z lepszych rozwiązań, zdobądź adres mailowy do osoby odpowiedzialnej za rekrutację. Jeśli nie jest ona podana w ogłoszeniu ani na stronie firmy, warto sprawdzić również bardziej oficjalne Social Media, jak na przykład LinkedIn. W ostateczności możesz skontaktować się poprzez ogólny adres e-mail firmy. Przed wysłaniem wiadomości, przypomnij sobie jak pisać maile służbowe.
Pierwszy kontakt możesz zainicjować już w ciągu 24 godzin od przesłania dokumentów. Postaw na krótką wiadomość z podziękowaniami. Zadbaj o spersonalizowany tekst – warto odnieść się do ogłoszenia, wskazując na twoje przydatne kwalifikacje, przedstawiając entuzjazm wobec stanowiska i krótko streszczając najważniejsze punkty z listu motywacyjnego, jeśli został on dołączony do aplikacji.
Jeśli minął podany czas wyników rekrutacji, lub nigdy nie został on udostępniony do informacji, a od twojej aplikacji upłynęły 2-3 tygodnie, również warto o sobie przypomnieć, wybierając najdogodniejszą formę dla danej sytuacji – może być to wiadomość email lub rozmowa telefoniczna. Podczas kontaktu staraj się w zwięzły sposób przedstawić, przypomnieć o swojej wysłanej kandydaturze, wspomnieć o dalszym zainteresowaniu ofertą i zadać pytania dotyczące dalszych kroków, a także przewidywanej daty wyników. Nie zapomnij zapytać, czy druga strona potrzebuje od Ciebie jakichkolwiek dodatkowych informacji.
Aby kontakt nie zyskał nachalnego charakteru, unikaj następujących rzeczy:
- więcej niż 1-2 wiadomości przypominające
- stawianie żądań podjęcia szybkiej decyzji czy odpowiedzi
- nawiązywanie kontaktu mailowego i/lub telefonicznego z więcej niż jedną osobą, lub osobą niedecyzyjną
- kontakt w dni wolne
Podsumowanie
Nienachalne przypomnienie o swojej kandydaturze po przesłaniu CV, można zaliczyć do jednej z pomocnych strategii procesu rekrutacyjnego. Ponowny kontakt wykazuje twoją determinację, zainteresowanie i gotowość do podjęcia pracy. Oczywiście należy pamiętać o zachowaniu rozwagi i profesjonalizmu, tak, aby nie uzyskać efektu odwrotnego od zamierzonego. Dobrze poprowadzony kontakt ma szansę ukazać twoje zdolności, prezentując jednocześnie proaktywną postawę oraz entuzjazm związany z możliwością otrzymania pracy i stania się częścią zespołu. Cechy te są wysoce cenione przez rekruterów, którym zależy na znalezieniu pasującego kandydata.