Natalia Pietrewicz
kwiecień 16, 2024

Research firmy: PROtipy

Dostałeś telefon od rekrutera, że zaprasza cię na rozmowę. Sprawdź przeprowadzić efektywny research na temat pracodawcy przed przyjęciem do pracy!
  1. Czemu służy research przed przyjęciem do pracy?
  2. Jak zdobyć informacje?

Poszukujesz nowego stanowiska, aplikujesz na oferty i w końcu otrzymujesz telefon z zaproszeniem na rozmowę.

Podczas przygotowania na to ważne spotkanie, warto poświęcić czas na dobry research, zdobywając informację dotyczące przyszłego pracodawcy. Dowiedz się, w jaki sposób przeprowadzać efektywny research!

Czemu służy research przed przyjęciem do pracy?

Dobry research to must have przed każdą rozmową o pracę. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu zaliczasz już pierwszy ważny punkt — wiedzę z zakresu firmy i jej działania. 

Analizując dostępne treści, zwykle można odpowiedzieć sobie na ważne pytanie — czy ta praca spełnia moje oczekiwania? Dobra atmosfera w środowisku pracy jest niezbędna do satysfakcjonującego wykonywania zadań i rozwoju. Jeśli uda ci się dotrzeć do mniej oficjalnych treści, przedstawiających zespół, przełożonych i klientów, masz szansę podpatrzeć ich pracę od zaplecza, tak jakbyś sam uczestniczył w danym dniu pracy.

O tym, jakie kanały umożliwiają śledzenie aktualności z firmy, dowiesz się już za moment. Pamiętaj, że research może działać w obie strony i ty również możesz zostać sprawdzony. Przeczytaj o tym, jak media społecznościowe mogą wpłynąć na twoją rekrutacje

Jak zdobyć informacje?

Research warto rozpocząć jak najwcześniej, wykorzystując do tego kilka kanałów. Obecnie media społecznościowe ułatwiają dotarcie do firm, zespołów i pracodawców. Z jakich źródeł warto korzystać, aby uzyskać jak najszerszy obraz potencjalnego środowiska pracy?

  • Strona internetowa firmy — jest to pierwsze miejsce w Internecie, które należy koniecznie przejrzeć. Powinieneś znaleźć tam dużo informacji, które mogą przydać się podczas rozmowy kwalifikacyjnej — twoja wiedza dotycząca branży oraz firmy z dużym prawdopodobieństwem zostanie sprawdzona przez rekrutera. Ponadto, na oficjalnej stronie często pojawiają się odnośniki do innych social mediów, widnieją zakładki opowiadająca historię firmy, przedstawienie zespołu czy polityki i wartości wyznawanych w danym środowisku pracy. 

Nie każda firma posiada swoją stronę internetową — chociaż jest to obecnie rzadkość, w takim przypadku warto posłużyć się kolejnymi narzędziami zdobywania informacji.

  • Opinie dostępne w internecie — przeglądając strony, na których można poczytać opinie o firmie, należy zachować pewien dystans i czujność. Portale takie zwykle umożliwiają anonimowe przedstawianie oceny, a więc zweryfikowanie każdej opinii nie jest możliwe. Przewaga złych lub dobrych opinii może rozjaśnić ci jednak sytuację.
  • Social media — źródło cennego czerpania informacji i nowoczesna forma przekazywania aktualności. Warto zajrzeć m.in. na LinkedIn.
  • Rozmowa z osobą rekrutującą — rozmowa rekrutacyjna to idealny moment na zadawanie pytań, na które odpowiedzi nie udało ci się znaleźć w internecie. Przygotuj listę z pytaniami, które zadasz na koniec rozmowy. Oczywiście, pytania te powinny dotyczyć jedynie sfer zawodowych i być skonstruowane w sposób przedstawiający cię jako osobę zaangażowaną i szczerze zainteresowaną pracą. Oto kilka przykładowych pytań:
  • jaki styl zarządzania stosuje osoba przełożona?
  • w jaki sposób mierzone będą moje wyniki pracy?
  • jakie wartości są dla firmy szczególnie ważne?
  • Bezpośredni kontakt z pracodawcą — w zależności od wybranej firmy, na pewnym etapie rekrutacji spotkasz się z potencjalnym przyszłym pracodawcą. Czasami kontakt ten będzie natychmiastowy, innym razem proces rekrutacji w całości odbywać będzie się poprzez rekrutera. W każdym przypadku pamiętaj o tym, że dodatkowe pytania działają jak dodatkowe plusy — wskazują na twoje zaangażowanie, zwiększając tym samym twoją pozycję. Jednocześnie zyskujesz szansę na lepsze poznanie środowiska pracy.

Podsumowanie

Poznanie profilu, wartości, kultury i sposobu zarządzania przyszłego miejsca pracy i pracodawcy, pozwala na uniknięcie szybkiego rozczarowania. Oczywiście, nawet najlepszy research nie jest w stanie zagwarantować udanej współpracy, ale może w znacznym stopniu obniżyć ryzyko złego dopasowania. Warto poświęcić czas na zdobycie informacji, ponieważ już na starcie może okazać się, że wizje twoje i pracodawcy są całkowicie odległe — w takim przypadku nie warto tracić czasu i wysiłku obu stron. 

Podobne

Sprawdzone tipy na szybkie znalezienie nowej pracy!

Targi pracy - dosięgnij karierowych marzeń!

Talent Days za tobą? Zobacz, co dalej!

Red flagi na etapie poszukiwania pracy - nie daj się oszukać!

Zdobądź pracę poprzez praktyki i wolontariat!

ChatGPT znajdzie Ci pracę (jeśli tylko napiszesz właściwy prompt!)