Poszukujesz nowego stanowiska, aplikujesz na oferty i w końcu otrzymujesz telefon z zaproszeniem na rozmowę.
Podczas przygotowania na to ważne spotkanie, warto poświęcić czas na dobry research, zdobywając informację dotyczące przyszłego pracodawcy. Dowiedz się, w jaki sposób przeprowadzać efektywny research!
Czemu służy research przed przyjęciem do pracy?

Dobry research to must have przed każdą rozmową o pracę. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu zaliczasz już pierwszy ważny punkt — wiedzę z zakresu firmy i jej działania.
Analizując dostępne treści, zwykle można odpowiedzieć sobie na ważne pytanie — czy ta praca spełnia moje oczekiwania? Dobra atmosfera w środowisku pracy jest niezbędna do satysfakcjonującego wykonywania zadań i rozwoju. Jeśli uda ci się dotrzeć do mniej oficjalnych treści, przedstawiających zespół, przełożonych i klientów, masz szansę podpatrzeć ich pracę od zaplecza, tak jakbyś sam uczestniczył w danym dniu pracy.
O tym, jakie kanały umożliwiają śledzenie aktualności z firmy, dowiesz się już za moment. Pamiętaj, że research może działać w obie strony i ty również możesz zostać sprawdzony. Przeczytaj o tym, jak media społecznościowe mogą wpłynąć na twoją rekrutacje.
Jak zdobyć informacje?

Research warto rozpocząć jak najwcześniej, wykorzystując do tego kilka kanałów. Obecnie media społecznościowe ułatwiają dotarcie do firm, zespołów i pracodawców. Z jakich źródeł warto korzystać, aby uzyskać jak najszerszy obraz potencjalnego środowiska pracy?
- Strona internetowa firmy — jest to pierwsze miejsce w Internecie, które należy koniecznie przejrzeć. Powinieneś znaleźć tam dużo informacji, które mogą przydać się podczas rozmowy kwalifikacyjnej — twoja wiedza dotycząca branży oraz firmy z dużym prawdopodobieństwem zostanie sprawdzona przez rekrutera. Ponadto, na oficjalnej stronie często pojawiają się odnośniki do innych social mediów, widnieją zakładki opowiadająca historię firmy, przedstawienie zespołu czy polityki i wartości wyznawanych w danym środowisku pracy.
Nie każda firma posiada swoją stronę internetową — chociaż jest to obecnie rzadkość, w takim przypadku warto posłużyć się kolejnymi narzędziami zdobywania informacji.
- Opinie dostępne w internecie — przeglądając strony, na których można poczytać opinie o firmie, należy zachować pewien dystans i czujność. Portale takie zwykle umożliwiają anonimowe przedstawianie oceny, a więc zweryfikowanie każdej opinii nie jest możliwe. Przewaga złych lub dobrych opinii może rozjaśnić ci jednak sytuację.
- Social media — źródło cennego czerpania informacji i nowoczesna forma przekazywania aktualności. Warto zajrzeć m.in. na LinkedIn.
- Rozmowa z osobą rekrutującą — rozmowa rekrutacyjna to idealny moment na zadawanie pytań, na które odpowiedzi nie udało ci się znaleźć w internecie. Przygotuj listę z pytaniami, które zadasz na koniec rozmowy. Oczywiście, pytania te powinny dotyczyć jedynie sfer zawodowych i być skonstruowane w sposób przedstawiający cię jako osobę zaangażowaną i szczerze zainteresowaną pracą. Oto kilka przykładowych pytań:
- jaki styl zarządzania stosuje osoba przełożona?
- w jaki sposób mierzone będą moje wyniki pracy?
- jakie wartości są dla firmy szczególnie ważne?
- Bezpośredni kontakt z pracodawcą — w zależności od wybranej firmy, na pewnym etapie rekrutacji spotkasz się z potencjalnym przyszłym pracodawcą. Czasami kontakt ten będzie natychmiastowy, innym razem proces rekrutacji w całości odbywać będzie się poprzez rekrutera. W każdym przypadku pamiętaj o tym, że dodatkowe pytania działają jak dodatkowe plusy — wskazują na twoje zaangażowanie, zwiększając tym samym twoją pozycję. Jednocześnie zyskujesz szansę na lepsze poznanie środowiska pracy.
Podsumowanie
Poznanie profilu, wartości, kultury i sposobu zarządzania przyszłego miejsca pracy i pracodawcy, pozwala na uniknięcie szybkiego rozczarowania. Oczywiście, nawet najlepszy research nie jest w stanie zagwarantować udanej współpracy, ale może w znacznym stopniu obniżyć ryzyko złego dopasowania. Warto poświęcić czas na zdobycie informacji, ponieważ już na starcie może okazać się, że wizje twoje i pracodawcy są całkowicie odległe — w takim przypadku nie warto tracić czasu i wysiłku obu stron.