Natalia Pietrewicz
maj 12, 2023

ChatGPT znajdzie Ci pracę (jeśli tylko napiszesz właściwy prompt!)

Wielu ludzi boi się, że AI odbierze im pracę. Udowadniamy, że wszystko zależy od nastawienia: dzięki tym promptom ChatGPT znajdzie Ci robotę!
  1. Co to jest ChatGPT?
  2. Jak wykorzystać ChatGPT do szukania pracy?
  3. ChatGPT jako coach kariery
  4. ChatGPT - Twój kolega po fachu
  5. ChatGPT jako asystent w tworzeniu dokumentów aplikacyjnych
  6. ChatGPT jako coach rekrutacyjny
  7. Przygotowanie się do rekrutacji nigdy wcześniej nie było tak proste!

ChatGPT znajdzie Ci pracę (jeśli tylko napiszesz właściwy prompt!)

Wielu ludzi boi się, że sztuczna inteligencja odbierze im pracę. My pokazujemy, że wszystko zależy od nastawienia – z odrobiną Twojej pomysłowości ChatGPT znajdzie Ci robotę! 😁

Przygotowaliśmy kilkadziesiąt promptów (zapytań), które pomogą Ci rozpocząć i sprawnie przejść przez proces rekrutacji.

Czy te wszystkie prompty naprawdę działają? JESZCZE JAK! Wiemy, bo osobiście to sprawdziliśmy!

Co to jest ChatGPT?

ChatGPT to darmowe, stworzone przez Open AI narzędzie sztucznej inteligencji, które przetwarza język naturalny. Oznacza to, że możesz z nim gadać jak ze swoim ziomkiem – jest w stanie rozumieć i przetwarzać tekst, w podobny sposób do ludzi.

Wystarczy, że założysz konto na stronie Open AI i voila – sztuczna inteligencja będzie odpowiadać na Twoje pytania, prowadzić z Tobą rozmowy i realizować zlecone przez Ciebie zadania językowe (np. przetłumacz, popraw, wskaż, podaj, wypełnij…).

Jak działa ChatGPT?

Chat generuje odpowiedzi w dowolnym języku, w oparciu o algorytmy i dane, dostępne do momentu jego ostatniego treningu.

ChatGPT3 (bo taki numer ma jego aktualnie ogólnodostępna wersja) korzysta jedynie z informacji, dostępnych w Internecie do roku 2021. Niestety – nie pogadasz z nim o najnowszym hicie Blanki (Bejba, ic kajda krejza), bo chat go nie zna. 😉

Jak pisać prompty?

Kluczowe są precyzja i konkret – im lepsze będzie Twoje zapytanie (inaczej: prompt), tym bardziej adekwatny otrzymasz rezultat. Przykładowo, prompt:

  • prowadź ze mną rozmowę o pracę

nie sprawdzi się tak dobrze jak:

  • wciel się w rolę rekrutera. Prowadź ze mną rozmowę o pracę na stanowisko [nazwa stanowiska] w oparciu o ofertę pracy: “[treść oferty]”. Po każdym pytaniu zaczekaj na moją odpowiedź, kontynuuj w odniesieniu do moich słów. Na bieżąco poprawiaj moje błędy i sugeruj lepsze odpowiedzi.

Jak widzisz, diabeł tkwi w szczegółach. 🙂

Jak poprawić uzyskane efekty?

ChatGPT3 generuje wypowiedzi do 2048 znaków, ale możesz polecić mu rozwinięcie wypowiedzi – zrobisz to korzystając z takich promptów jak:

  • rozwiń,
  • kontynuuj,
  • kontynuuj od słów…,
  • podaj kolejnych 10, etc.

Możesz poprosić też o wyjaśnienie trudniejszych zagadnień, np.:

  • opisz dokładniej [wskazane zagadnienie],
  • wyjaśnij [wskazane zagadnienie]

lub zadając konkretne pytanie o dany fragment lub słowo.

ChatGPT na Twoje życzenie wygeneruje dowolną liczbę alternatywnych propozycji – skłonisz go do tego m.in. promptami:

  • podaj alternatywnę,
  • napisz to inaczej,
  • napisz inaczej: “[fragment do zmiany]”,
  • napisz inaczej: “[fragment do zmiany]”, z uwzględnieniem [Twoje wymagania],
  • podaj synonimy “[wyrażenie]”.

Nic też nie stoi na przeszkodzie, by prosić chat o streszczenie tekstów:

  • streść,
  • streść w punktach,
  • podaj kluczowe informacje w tabeli o następujących kolumnach [wskaż kolumny],
  • zapisz w maksymalnie 50 słowach.

To musisz wiedzieć!

ChatGPT cały czas jest udoskonalany, a programiści korzystają ze zbieranych danych, między innymi z wpisywanych przez Ciebie promptów!

❗ Dlatego nigdy nie podawaj sztucznej inteligencji swoich prawdziwych danych osobowych ani innych wrażliwych informacji! ❗

Jeśli chcesz, by ChatGPT korzystał z takich danych jak imię i nazwisko lub adres zamieszkania, wymyśl fikcyjną postać.

Myśl samodzielnie

Koniecznie weź pod uwagę, że uzyskany efekt może wymagać (i prawdopodobnie będzie wymagał!) dopracowania i korekty – sprawdź, czy nie ma w nim błędów językowych lub merytorycznych oraz czy treść zgadza się z rzeczywistością.

Ważne informacje (np. te dotyczące firmy, do której aplikujesz) potwierdź w sprawdzonych źródłach, na przykład na firmowej stronie internetowej.

Pamiętaj też, że istnieją narzędzia rozpoznające, czy tekst został wygenerowany przez sztuczną inteligencję – zredaguj odpowiedzi, które uzyskasz od AI, by nadać im unikalny kształt i dostosować je do Twojej jednostkowej sytuacji.

I jeszcze jedno: nie pozwól sztucznej inteligencji przejąć sterów nad swoim życiem! Odpowiedzi traktuj jak sugestie, ale zawsze przemyśl, czy to, co podpowiada chat, jest dla Ciebie. Niezależnie od wygenerowanych podpowiedzi, tylko Ty wiesz, jak chcesz poprowadzić swoją karierę! 🙂

Jak wykorzystać ChatGPT do szukania pracy?

ChatGPT jako coach kariery

Poszukiwanie fajnej, dającej spełnienie roboty do łatwych zadań nie należy, a do tego zajmuje masę czasu! Pora przeciągnąć sztuczną inteligencję na swoją stronę!

Zaproponuj pracę dla…

Jeśli nie wiesz w którym kierunku iść i na jakie stanowisko kandydować przyda Ci się garść inspiracji!

W promptcie możesz zawrzeć informację o swoim wykształceniu, doświadczeniu (lub jego braku), umiejętnościach, predyspozycjach i mocnych stronach oraz wartościach i zainteresowaniach:

  • zaproponuj stanowiska dla osoby bez doświadczenia/z doświadczeniem w [opis doświadczenia], która posiada wykształcenie [wykształcenie] i następujące umiejętności i predyspozycje: [treść],
  • zaproponuj stanowiska dla osoby bez doświadczenia/z doświadczeniem w [opis doświadczenia], która posiada wykształcenie [wykształcenie] i następujące umiejętności i predyspozycje: [treść] oraz następujące wartości i zainteresowania: [treść],
  • zaproponuj stanowiska, związane z [Twoje kryteria dotyczące przyszłej pracy].

Przykładowo, dla promptu:

  • zaproponuj stanowiska dla osoby bez doświadczenia, która posiada wykształcenie: Licencjat: Ochrona środowiska i następujące umiejętności i predyspozycje: kreatywność, zorganizowanie, chęć uczenia się, wysoka empatia, komunikatywność, wysokie poczucie estetyki

uzyskaliśmy następujące wyniki:

  1. Asystent projektanta krajobrazu – osoba z kreatywnością, zorganizowaniem i wysokim poczuciem estetyki będzie pomocna w projektowaniu przestrzeni zielonych, a wykształcenie z ochrony środowiska pozwoli na uwzględnienie aspektów ekologicznych.
  2. Koordynator projektów ekologicznych – osoba z chęcią uczenia się i wysoką empatią może pracować przy organizacji i koordynacji działań związanych z ochroną środowiska, np. kampanii edukacyjnych, akcjach sprzątania terenów zielonych.
  3. Specjalista ds. zrównoważonego rozwoju – osoba z wykształceniem z ochrony środowiska będzie miała wiedzę na temat działań zmierzających do zrównoważonego rozwoju, a kreatywność i komunikatywność pozwolą na opracowanie i wdrażanie nowych projektów na rzecz środowiska.
  4. Analityk danych ekologicznych – osoba z chęcią uczenia się i umiejętnościami analitycznymi może pracować przy analizie danych dotyczących środowiska, np. poziomu zanieczyszczeń powietrza, jakości wód, itp.
  5. Specjalista ds. CSR – osoba z wysoką empatią i chęcią pracy na rzecz społeczności może pracować przy projektach z zakresu CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu), np. działań na rzecz ochrony środowiska, wsparcia lokalnych społeczności.

Alternatywne nazwy stanowisk

Czasem ten sam zawód kryje się pod różnymi nazwami stanowisk. Co więc wpisać w wyszukiwarkę, by znaleźć pracę zgodną z naszymi umiejętnościami? Możesz zapytać o to sztuczną inteligencję:

  • podaj nazwy stanowisk, na których do obowiązków należy [wpisz zadanie],
  • podaj nazwy stanowisk, pokrewnych do [nazwa stanowiska].

W przypadku promptu:

  • podaj nazwy stanowisk, na których do obowiązków należy social mediów firmy,

ChatGPT zaproponował całkiem długą listę wyników:

  • Social Media Manager
  • Specjalista ds. Social Media
  • Content Manager/Specjalista ds. Content Marketingu
  • Community Manager
  • Digital Marketing Specialist
  • Copywriter z doświadczeniem w social media
  • Brand Manager
  • PR Specialist z doświadczeniem w social media
  • Marketing Coordinator z zadaniem obsługi social media
  • Social Media Coordinator.

Przekwalifikowywanie się

Jeśli przymierzasz się do zmiany nie tylko miejsca pracy, ale i zawodu lub branży i nie wiesz na jakie stanowisko uderzać ze swoimi skillami, zapytaj:

  • podaj inne zawody, w których wykorzystam kompetencje, zdobyte na stanowisku [nazwa stanowiska] w branży [nazwa branży],
  • podaj inne zawody, w których wykorzystam kompetencje, zdobyte na stanowisku [nazwa stanowiska] w branży [nazwa branży] oraz następujące umiejętności [lista umiejętności],
  • podaj inne zawody, w których wykorzystam kompetencje, zdobyte na stanowisku [nazwa stanowiska]. Podaj stanowiska niezwiązane z [zadania, których nie lubisz], ale korzystające z podobnych kompetencji.

W przypadku fotografa ślubnego ChatGPT zaproponował m.in. pracę event managera, grafika komputerowego i fotografa prasowego, w przypadku księgowego – stanowisko audytora, konsultanta podatkowego lub analityka finansowego, a dla social media managera rozwój w kierunku specjalisty od public relations, digital marketingu lub treści e-commerce. Całkiem nieźle, prawda? 😉

ChatGPT – Twój kolega po fachu

Bywa, że nie ma u kogo zasięgnąć języka, a chciałoby się dowiedzieć gdzie warto pracować, co kryje się pod enigmatycznie brzmiącym hasłem w ofercie i jak pracuje się w danej metodologii. Fakt, że ChatGPT3 ma wiedzę tylko do roku 2021, ale w większości przypadków nadal może udzielić pomocnych odpowiedzi.

Wyjaśnij termin / podaj zadania na stanowisku

Nie wiesz jakie zadania mogą czekać Cię na danym stanowisku pracy lub nie rozumiesz niektórych terminów z oferty? Na początku kariery to normalne!

W większości ofert pojawia się branżowy żargon, który pozwala rekrutującemu sprawdzić, czy kandydat mówi tym samym językiem i choć w podstawowym stopniu zna się na temacie. KPI, CTR, AIDA, API, scrum – o te i inne pojęcia możesz zapytać ChatGPT, np. przy pomocy następującego promptu:

  • czym jest [termin] w branży [Twoja branża],
  • wyjaśnij [zagadnienie],
  • podaj przykłady [zagadnienie].

Możesz poprosić też o wskazanie zadań, jakie prawdopodobnie czekają Cię na danym stanowisku i narzędzi, jakie powinieneś znać (jeśli nie zostały jednoznacznie wskazane w ofercie):

  • wymień kluczowe zadania na stanowisku [stanowisko],
  • wymień kluczowe narzędzia, z jakich korzysta [stanowisko],
  • na czym polega [zadanie] na stanowisku [stanowisko].

W ten sposób lepiej przygotujesz się do rozmowy i nie dasz się zagiąć!

Gdzie warto pracować

Chcesz dowiedzieć się gdzie pracuje się najlepiej? Skorzystaj z poniższych promptów:

  • wymień firmy w Polsce, które oferują wartościowe benefity dla pracowników. Przedstaw w tabeli wraz z wykazem benefitów,
  • wymień firmy w Polsce z branży [branża], które oferują wartościowe benefity dla pracowników. Przedstaw w tabeli wraz z wykazem benefitów,
  • podaj 10 badań rankingowych, oceniających firmy w Polsce pod względem satysfakcji pracowników. Przedstaw w tabeli wraz z adresami stron.

ChatGPT jako asystent w tworzeniu dokumentów aplikacyjnych

Możesz poprosić ChatGPT o stworzenie CV lub listu motywacyjnego pod konkretną ofertę pracy. Co więcej, możesz wygenerować nawet kilka lub kilkanaście wersji w parę sekund!

Pamiętaj jednak, że wynik będzie trzeba dostosować do własnych realiów (nigdy nie wrzucaj do CV nieprawdziwych informacji!), a także poprawić kilka błędów ortograficznych, stylistycznych, interpunkcyjnych lub merytorycznych.

CV i list stworzone przez chat to jednak świetny punkt wyjścia i inspiracja do napisania ich własnych, mocnych wersji. 🙂

Tworzenie CV

Od czego zacząć? Od wygenerowania idealnego CV pod daną ofertę pracy – w ten sposób dostrzeżesz swoje mocne i słabe strony i zobaczysz, w czym należałoby się podciągnąć – to świetna inspiracja na przyszłość. Skorzystaj z promptu:

  • napisz CV idealnego kandydata pod ofertę pracy: “[treść oferty]”.

Następnie stwórz resume w oparciu o własne doświadczenie, wykształcenie i skille.

Ważne: ze względów bezpieczeństwa nigdy nie podawaj swoich danych osobowych (ChatGPT uzupełni CV przykładowymi danymi)! Opisz za to jak najdokładniej swoje doświadczenie, obowiązki na poprzednich stanowiskach, umiejętności, narzędzia, z których umiesz korzystać, podaj wykształcenie, odbyte szkolenia i kursy oraz inne informacje, które mogą być istotne w rekrutacji.

  • napisz CV pod ofertę pracy: “[treść oferty]” na podstawie danych: [Twoje doświadczenie, wykształcenie, umiejętności, cechy charakteru, inne ważne informacje].

Nie wiesz jakie są Twoje mocne strony? Poproś chat o wygenerowanie listy pozytywnych cech charakteru i umiejętności, przydatnych na stanowisku, o które się starasz:

  • podaj pozytywne cechy charakteru, które warto umieścić w CV kandydata na stanowisko [nazwa stanowiska]

wybierz z listy te, z którymi się identyfikujesz. W przypadku promptu:

  • podaj pozytywne cechy charakteru, które warto umieścić w CV kandydata na stanowisko front-end developer

uzyskaliśmy następujący wynik:

  • Kreatywność – jako front-end developer, konieczne jest posiadanie zdolności twórczych, które pozwolą na projektowanie innowacyjnych i atrakcyjnych interfejsów użytkownika.
  • Zorientowanie na szczegóły – ważne jest, aby front-end developer miał dokładność i dbałość o każdy szczegół, aby strona internetowa była funkcjonalna i estetyczna.
  • Umiejętność pracy w zespole – jako front-end developer, często będzie się współpracowało z projektantami, programistami, managerami projektów i innymi specjalistami w celu osiągnięcia celów projektowych.
  • Samodzielność i inicjatywa – dobrze jest mieć zdolność do pracy samodzielnej, ale również podejmowania inicjatywy i zwracania uwagi na problemy lub pomysły, które mogą przyczynić się do poprawy projektu.
  • Analityczne myślenie – dobrze rozwinięte zdolności analityczne umożliwią front-end developerowi skuteczne rozwiązywanie problemów i efektywne projektowanie stron internetowych.
  • Motywacja – jako front-end developer, konieczne jest, aby być zmotywowanym do ciągłego rozwoju i nauki, ponieważ branża IT stale się rozwija i wymaga od specjalistów ciągłego podnoszenia swoich umiejętności.
  • Komunikatywność – umiejętność jasnego i skutecznego komunikowania się z zespołem oraz klientami jest niezbędna w pracy front-end developera.
  • Zaangażowanie i pasja – posiadanie pasji i zaangażowania w projektowanie stron internetowych może pomóc w osiągnięciu sukcesu w tej dziedzinie i pokazuje, że jest to dla kandydata coś więcej niż tylko praca.

Możesz też poprosić chat o pomoc w określeniu kluczowych na przyszłym stanowisku cech charakteru lub umiejętności, na podstawie danych, np. Twojego wcześniejszego doświadczenia:

  • wybierz kluczowe cechy i umiejętności, które warto umieścić w CV kandydata na stanowisko [nazwa stanowiska] z następujących danych: [lista Twoich kompetencji].

Pamiętaj, by spośród wyników wybrać tylko te cechy, które naprawdę Cię dotyczą – na rozmowie prawdopodobnie będzie trzeba uzasadnić swój wybór i podać przykładowe sytuacje, potwierdzające ten wybór, a w pracy wykazać się wskazanymi kompetencjami.

Przeczytaj również: Twoje CV nie działa? Sprawdź jak to zmienić! | Co wpisać do CV, jeśli nie masz doświadczenia zawodowego?

Tworzenie listu motywacyjnego

List motywacyjny niejednemu kandydatowi spędza sen z powiek, głównie dlatego, że mamy małe doświadczenie w ich pisaniu i… czytaniu. ChatGPT szybko wygeneruje kilka lub kilkanaście wersji listu na dane stanowisko. Proponowane prompty:

  • napisz przykładowy list motywacyjny pod ofertę pracy: “[treść oferty]”,
  • napisz list motywacyjny pod ofertę pracy: “[treść oferty]” na podstawie CV: “[Twoje CV]”. Zawrzyj w nim następujące informacje: “[najważniejsze informacje, które chcesz przekazać rekruterowi i przyszłemu pracodawcy]”.

Możesz też poprosić o przeredagowanie gotowego listu motywacyjnego, by był skuteczniejszy lub lepiej dopasowany do oferty:

  • przeredaguj list motywacyjny: “[treść listu motywacyjnego]”, by jak najlepiej odpowiadał ofercie “[treść oferty]”.

ChatGPT jako coach rekrutacyjny

Coach rekrutacyjny to osoba, która pomaga przygotować się do rozmowy o pracę i ćwiczy z kandydatem różne scenariusze. ChatGPT, podobnie jak profesjonalny trener, poza przećwiczeniem z Tobą spotkania, może udzielić Ci wartościowej informacji zwrotnej (jeśli tylko poprosisz o to w prompcie!).

Co warto wiedzieć o firmie?

Przygotowując się do rozmowy warto zebrać podstawowe informacje o firmie. Zamiast przeglądać kilkanaście podstron firmowej www, zapytaj chat:

  • czym zajmuje się firma [nazwa firmy],
  • podaj w punktach kluczowe informacje o firmie [nazwa firmy],
  • opisz misję firmy [nazwa firmy].

W ramach eksperymentu sprawdziliśmy jak chat poradzi sobie z informacjami o nas! Prompty, jakich użyliśmy:

  1. podaj czym zajmuje się firma Absolvent,
  2. podaj w punktach kluczowe informacje o firmie Absolvent,
  3. opisz misję firmy Absolvent.

Odpowiedzi ChatuGPT okazały się adekwatne i wyczerpujące:

  1. Firma Absolvent to polska firma z branży rekrutacyjnej, specjalizująca się w pośrednictwie pracy i rekrutacji pracowników na różne stanowiska. Absolvent oferuje swoje usługi zarówno dla pracodawców, jak i kandydatów poszukujących pracy. Firma działa na terenie całej Polski, a jej głównym celem jest pomaganie w znalezieniu najlepszych kandydatów do pracy i umożliwienie rozwijania kariery zawodowej dla osób poszukujących zatrudnienia. W ofercie firmy znajdują się między innymi rekrutacje specjalistów IT, kandydatów na stanowiska menedżerskie, a także pracowników na stanowiska produkcyjne i logistyczne.
  2. Oto kluczowe informacje o firmie Absolvent:
    • Absolvent to platforma internetowa skierowana do studentów i absolwentów szkół wyższych w Polsce.
    • Firma powstała w 1999 roku i jest jednym z największych serwisów rekrutacyjnych w Polsce.
    • Oferta Absolventa skierowana jest zarówno do studentów i absolwentów, jak i do pracodawców i firm rekrutacyjnych.
    • Na stronie Absolventa można znaleźć aktualne oferty pracy oraz staży w różnych branżach i lokalizacjach.
    • Firma oferuje również możliwość zarejestrowania swojego CV oraz skorzystania z darmowych narzędzi i porad związanych z poszukiwaniem pracy.
    • Absolvent organizuje także szkolenia oraz webinary dla studentów i absolwentów, mające na celu pomóc w rozwoju ich umiejętności zawodowych.
    • W 2021 roku serwis Absolvent został wyróżniony w rankingu Superbrands Polska.
    • Absolvent współpracuje z wieloma polskimi i zagranicznymi firmami, w tym z takimi markami jak PwC, IBM, L’Oréal czy Nestle.
  3. Misją firmy Absolvent jest pomaganie młodym ludziom w rozwoju ich kariery zawodowej, a także wspieranie firm w poszukiwaniu najlepszych pracowników. Firma działa w oparciu o wartości takie jak profesjonalizm, zaangażowanie, elastyczność, rzetelność i innowacyjność, które są kierunkowskazami w działaniu i relacjach z klientami oraz pracownikami. Misją Absolvent jest także tworzenie społecznej wartości poprzez organizowanie szkoleń, konferencji oraz wydarzeń promujących rozwój kariery zawodowej, a także zaangażowanie się w projekty społeczne i charytatywne.

Jesteśmy pod wrażeniem – śmiało można użyć tych informacji podczas rozmowy o pracę u nas! 😀

Pamiętaj jednak, że ChatGPT nie jest nieomylny – najważniejsze dane zawsze potwierdzaj w wiarygodnych źródłach!

Jak przedstawić siebie i swoje doświadczenie

Skuteczna autoprezentacja to z pewnością jedno z najtrudniejszych zadań na rozmowie o pracę. Jak przedstawić siebie, swoje doświadczenie i umiejętności – co konkretnie powiedzieć, by dać się poznać jako specjalista lub specjalistka w swojej dziedzinie?

Jeśli chcesz uzyskać dłuższą odpowiedź, proponujemy prompt:

  • napisz skuteczną autoprezentację na rozmowę kwalifikacyjną, na podstawie CV: “[treść Twojego CV]”.

Jeśli zaś potrzebujesz kilku zgrabnych zdań na dzień dobry:

  • napisz skuteczną autoprezentację na rozmowę kwalifikacyjną, mieszczącą się w 4 zdaniach, na podstawie CV: “[treść Twojego CV]”.

Przy pomocy powyższego promptu, dla wcześniej wygenerowanego CV na stanowisko content managera, uzyskaliśmy następującą odpowiedź:

  • Jestem Jan Kowalski, Content Manager z ponad rocznym doświadczeniem w planowaniu i redagowaniu artykułów zgodnie z celami i strategią marketingową. Koordynuję pracę zespołu autorów, kreuję koncepcje tematyczne i analizuję efektywność działań na blogu. Moje umiejętności w zarządzaniu treścią, pracy zespołowej, znajomość kanałów dystrybucji oraz podstaw SEO i SEM pozwolą mi na skuteczne prowadzenie działań w Państwa firmie.

Całkiem niezły wstęp do rozmowy o Twoich skillach, prawda? 🙂

Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej

Przed rozmową warto wygenerować listę pytań, które mogą paść podczas rekrutacji na dane stanowisko i poćwiczyć odpowiedzi. Aby znaleźć odpowiednie pytania, skorzystaj z promptów:

  • podaj pytania, jakie mogę otrzymać na rozmowie kwalifikacyjnej na stanowisko [nazwa stanowiska],
  • podaj pytania, sprawdzające wiedzę techniczną, jakie mogę otrzymać na rozmowie kwalifikacyjnej na stanowisko [nazwa stanowiska] w branży [branża],
  • podaj pytania z zakresu umiejętności miękkich, jakie mogę otrzymać na rozmowie kwalifikacyjnej na stanowisko [nazwa stanowiska].

Przykładowo, dla promptu dotyczącego pracy jako doradca klienta:

  • podaj pytania z zakresu umiejętności miękkich, jakie mogę otrzymać na rozmowie kwalifikacyjnej na stanowisko doradcy klienta

otrzymaliśmy następującą listę:

  • Jak radzisz sobie w sytuacjach stresowych? Czy jest jakaś konkretna metoda, którą stosujesz, aby zmniejszyć poziom stresu?
  • Czy masz doświadczenie w pracy z klientami, którzy są niezadowoleni z produktów lub usług firmy? Jak sobie z nimi radzisz?
  • Jakie są Twoje mocne strony jako doradcy klienta? W jaki sposób wykorzystujesz je, aby osiągnąć pozytywne wyniki w pracy?
  • Jak radzisz sobie z krytyką? Jakie podejście stosujesz, aby skutecznie się z nią uporać?
  • Jakie są Twoje doświadczenia związane z pracą w zespole? Czy masz jakieś dobre przykłady, które mogą pokazać Twoją umiejętność pracy w grupie?
  • Jakie cechy Twojego charakteru pomagają Ci w pracy na stanowisku doradcy klienta? Czy masz jakieś przykłady, które potwierdzają te cechy?
  • Czy zdarzało Ci się pracować z klientami, którzy nie mieli dużych wymagań, ale byli bardzo wymagający w relacjach międzyludzkich? Jakie były Twoje doświadczenia w takiej sytuacji?
  • Jak radzisz sobie z sytuacjami konfliktowymi? Czy masz jakieś doświadczenie w rozwiązywaniu konfliktów?
  • Jakie podejście stosujesz w przypadku klientów, którzy nie mają doświadczenia w korzystaniu z produktów lub usług, które oferuje firma? Jak pomagasz im w zrozumieniu procesów i funkcjonalności?
  • Jakie są Twoje zdolności interpersonalne? Jakie podejście stosujesz, aby nawiązać dobry kontakt z klientami i zdobyć ich zaufanie?

Poza wygenerowaniem listy pytań, możesz też poprosić chat o zaproponowanie kilku wersji odpowiedzi:

  • podaj 3 przykłady skutecznych odpowiedzi na pytanie “[treść pytania]” na rozmowie kwalifikacyjnej na stanowisko [stanowisko, na które aplikujesz].

Powtórzymy to jeszcze raz: pamiętaj, by odpowiedź, jakiej użyjesz na rozmowie zawsze była dostosowana do swojej unikalnej sytuacji. Szczerość popłaca, dlatego podpowiedzi od chatu traktuj tylko jako źródło inspiracji! 🙂

Przeczytaj również: To jedno pytanie, które na 99% pojawi się na rozmowie kwalifikacyjnej

O co zapytać na rozmowie o pracę

Zadając odpowiednie pytania rekruterowi i zatrudniającemu nie tylko dowiesz się więcej o stanowisku i pracy, ale też dasz się poznać jako spec lub specka w swojej dziedzinie i zabłyśniesz na tle innych kandydatów!

Na blogu Talent Days pisaliśmy już o tym jak pytać na rozmowie kwalifikacyjnej, a także jakie 7 pytań koniecznie trzeba zadać, jeśli jednak chcesz poznać dodatkową listę, adekwatną do rekrutacji na konkretne stanowisko, skorzystaj z poniższego promptu:

  • podaj pytania, jakie warto zadać rekruterowi podczas rozmowy kwalifikacyjnej na stanowisko [nazwa stanowiska]. Podaj tylko te pytania, które dotyczą tego konkretnego stanowiska.

Pytania jakie uzyskaliśmy za pomocą tego promptu w przypadku stanowiska młodszego specjalisty ds. administracji:

  • Jakie systemy i oprogramowanie będą wykorzystywane na tym stanowisku?
  • Jaka jest struktura zespołu administracji i jakie będą moje zadania?
  • Czy ta rola będzie wymagała pracy poza godzinami pracy?
  • Jakie procesy administracyjne są szczególnie istotne w ramach działalności firmy?
  • Czy jest szansa na rozwój kariery w dziale administracji?
  • Czy praca na tym stanowisku wymagałaby jakiegoś specjalnego szkolenia?
  • Jakie będą moje codzienne zadania?
  • Czy będzie możliwość pracy zdalnej lub elastycznych godzin?
  • Jakie umiejętności są szczególnie ważne na tym stanowisku?
  • Jaka jest kultura pracy w firmie?

Symulacja rozmowy kwalifikacyjnej

To jedno z naszych ulubionych zadań, jakie można zlecić ChatowiGPT, przygotowując się do rozmowy o pracę:

  • Zachowuj się jak rekruter i przeprowadź ze mną rozmowę kwalifikacyjną na stanowisko [nazwa stanowiska] na podstawie oferty o pracę: “[treść oferty]” Zadawaj jedno pytanie na raz. Po każdym pytaniu poczekaj na moją odpowiedź, kontynuuj nawiązując do moich słów.

Po tym prompcie chat rozpocznie z Tobą rozmowę, do złudzenia przypominającą rzeczywiste rozmowy o prace, prowadzone przez profesjonalnych rekruterów. Jeśli w trakcie chcesz otrzymywać informacje zwrotne, napisz:

  • Zachowuj się jak rekruter i przeprowadź ze mną rozmowę kwalifikacyjną na stanowisko [nazwa stanowiska] na podstawie oferty o pracę: “[treść oferty]” Zadawaj jedno pytanie na raz. Po każdym pytaniu poczekaj na moją odpowiedź, kontynuuj nawiązując do moich słów. W trakcie rozmowy poprawiaj moje błędy i sugeruj lepsze odpowiedzi.

Na koniec możesz poprosić sztuczną inteligencję o ogólną informację zwrotną, by sprawdzić, czy praca byłaby Twoja i w razie potrzeby móc lepiej przygotować się do rozmowy. Skorzystaj z promptu:

  • koniec rozmowy. Jak oceniasz moją kandydaturę na tę ofertę pracy? Jak mogę poprawić swoje odpowiedzi?

Co ciekawe, w odniesieniu do prowadzonej wcześniej rozmowy rekrutacyjnej na stanowisko asystentki biura (na podstawie faktycznej oferty, znalezionej w Internecie), ChatGPT udzielił dość nietypowego feedbacku.

Poruszył nie tylko merytoryczne aspekty rozmowy, ale również… ocenił dykcję i sposób mówienia, choć rozmowa odbywała się w formie pisemnej! Nie obyło się też bez drobnych błędów, ale biorąc pod uwagę, że chat jest narzędziem darmowym i łatwo dostępnym, informacja zwrotna jest warta uwagi:

  • Oceniam Twoją kandydaturę na tym etapie pozytywnie. Zwróciłaś uwagę na swoje doświadczenie związane z pracą w biurze oraz umiejętności organizacji, pracy pod presją czasu, skrupulatności i dokładności. Dodatkowo, przedstawiłaś przykład sytuacji, w której musiałaś szybko i skutecznie rozwiązać problem z drukarką.
  • Sugerowałabym, abyś w przyszłości przygotowała się bardziej szczegółowo do rozmowy kwalifikacyjnej, zapoznając się z ofertą pracy oraz specyfiką firmy. Ważne jest, aby wykazać zainteresowanie firmą i stanowiskiem oraz wykazać, jakie korzyści możesz przynieść firmie.
  • [Tutaj poszło coś nie tak] Warto również zadbać o odpowiednią dykcję oraz sposób mówienia, gdyż na stanowisku asystenta biura dobre umiejętności komunikacyjne są kluczowe. Staraj się również unikać niepotrzebnego zbytniego skromienia i opowiadać o swoich doświadczeniach w sposób przekonujący.
  • Mam nadzieję, że moje wskazówki były pomocne. Powodzenia w dalszej rekrutacji!

Przeczytaj również: Rozmowa kwalifikacyjna to nie egzamin – jak dać się polubić i dostać pracę?

Lektor języka

Wiele osób stresuje etap rozmowy, sprawdzający kompetencje językowe, jakie są wymagane na stanowisku.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by na luzie przećwiczyć rozmowę w języku obcym z ChatemGPT! Skorzystaj w tym celu z następujących promptów:

  • podaj 10 ciekawych fraz w języku [język] na poziomie [poziom], których warto użyć podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Przedstaw w tabeli wraz z tłumaczeniem i przykładowym użyciem,
  • zachowuj się jak rekruter i prowadź ze mną rozmowę w języku angielskim, sprawdzającą moje umiejętności komunikowania się w tym języku. Po każdym pytaniu poczekaj na moją odpowiedź, kontynuuj w odniesieniu do moich słów. Na bieżąco poprawiaj moje błędy i sugeruj lepsze odpowiedzi.

Przygotowanie się do rekrutacji nigdy wcześniej nie było tak proste!

Z ChatemGPT dowiesz się gdzie szukać pracy, napiszesz CV i list motywacyjny, pogłębisz wiedzę merytoryczną i przećwiczysz wszystkie scenariusze rozmowy. Teraz żadne pytanie rekrutera Cię nie zaskoczy! 🙂

Pamiętaj tylko, żeby nie zgapiać odpowiedzi od AI na żywca, a zawsze je przemyśleć i dostosować do swojej unikalnej sytuacji. 😉

A jeśli chcesz wiedzieć o rekrutacji jeszcze więcej, przeczytaj post: Rozmowa kwalifikacyjna to nie egzamin – jak dać się polubić i znaleźć pracę i zaglądaj na nasz blog – regularnie dzielimy się wiedzą na temat budowania kariery!

Podobne

Czy na targach pracy są sami pracodawcy?

Czy w 2024 warto jeszcze pisać list motywacyjny?

Błędy, których nie chcesz popełnić, budując swoją karierę - część 2

Talent Days za tobą? Zobacz, co dalej!

Wybierasz się na targi pracy? Sprawdź, jak się do nich przygotować!

Czas na staż - jak znaleźć pracę bez doświadczenia w CV!