Natalia Pietrewicz
grudzień 05, 2023

Jak media społecznościowe mogą wpłynąć na Twoją rekrutacje?

Media społecznościowe mogą wpłynąć na wynik procesu rekrutacyjnego. Dowiedz się, jak zwiększyć atrakcyjność swojej kandydatury dzięki social mediom i czego lepiej unikać
  1. Czy media społecznościowe rzeczywiście wpływają na wynik rekrutacji?
  2. Zwiększ swoje szanse na rynku pracy: jak prawidłowo wykorzystywać media społecznościowe?
  3. Czego unikać na profilach publicznych?
  4. Media społecznościowe jako narzędzie pozyskiwania kandydatów przez rekruterów

Jak media społecznościowe mogą wpłynąć na Twoją rekrutacje?

Spis treści


  • Czy media społecznościowe rzeczywiście wpływają na wynik rekrutacji?
    • LinkedIn
    • Pozostałe SoMe
  • Zwiększ swoje szanse na rynku pracy: jak prawidłowo wykorzystywać media społecznościowe?
  • Czego unikać na profilach publicznych?
  • Media społecznościowe jako nowoczesne narzędzie pozyskiwania kandydatów przez rekruterów

Czy wiesz, że twój ostatni wpis z twittera, filmik z Youtube sprzed roku, post na LinkedIn sprzed miesiąca, lub jakakolwiek inna, losowa aktywność na wybranym portalu, może znacząco wpłynąć na wynik twojej rekrutacji? Dowiedz się, jak zwiększyć swoje szanse na rynku pracy dzięki mediom społecznościowym, a także czego lepiej unikać. 

Czy media społecznościowe rzeczywiście wpływają na wynik rekrutacji?

Media społecznościowe jeszcze do niedawna stanowiły przede wszystkim pewnego rodzaju łącznik pomiędzy znajomymi, a także świetne narzędzie do poznawania nowych ludzi. Z powodu wysoko rosnącego zainteresowania już w 2008 roku zdobyły tytuł ogólnoświatowego fenomenu, przyznany na podstawie raportu autorstwa firmy Nielsen (Szmigielska, 2009). W dzisiejszych czasach za pomocą profilu społecznościowego możesz dotrzeć także do swojego przyszłego pracodawcy, lub odwrotnie- to on może znaleźć Ciebie. Co więcej, bardzo prawdopodobne, że będzie Cię szukał. Wysłałeś/aś CV i oczekujesz na odpowiedź, a w tym czasie rekruter przegląda twoją aktywność w sieci- to bardzo prawdopodobny scenariusz! Co dokładnie osoba rekrutująca może wyczytać z twojego profilu w social mediach?

  • LinkedIn

Jedna z ważniejszych platform społecznościowych w kontekście prezentacji na rynku pracy.

Przyszły pracodawca może zebrać najpotrzebniejsze informację, takie jak doświadczenie zawodowe, wykształcenie, umiejętności. To jednak nie wszystko- liczy się również nasza aktywność, a więc to,co sami publikujemy, oraz zbudowana sieć kontaktów. Angażując się w dyskusję innych, prowadząc ciekawe rozmowy, publikując własne treści, przedstawiamy się jako osoba aktywna, zaangażowana, posiadająca własne zdanie, ale także świadomie i umiejętnie przedstawiająca swój wizerunek online.

Dlaczego musisz mieć profil na LinkedIn? – TALENT DAYS BLOG

  • Pozostałe media społecznościowe

Social Media takie jak Facebook, Twitter, Instagram- a więc pełniące bardziej rekreacyjną, prywatną rolę, również mogą wpływać pośrednio na nasz wynik rekrutacji. Publikując jakiekolwiek treści online, należy mieć świadomość tego, że kreujemy swój wizerunek. Strony te nie stanowią oficjalnych kanałów rekrutacji, ale nasza aktywność w sieci i publikowane treści mogą dotrzeć do przyszłych pracodawców, którzy na podstawie dostępnych informacji mogą rozważyć, czy nasz wizerunek pasuje do struktur danej firmy i konkretnego stanowiska. 

Zwiększ swoje szanse na rynku pracy: jak prawidłowo wykorzystywać media społecznościowe?

Skoro już ustaliliśmy, że media społecznościowe mają rzeczywisty wpływ na rekrutację, należy zadać kolejne ważne pytanie- w jaki sposób mogę sobie pomóc, wykorzystując do tego social media?

Nie bój się..chwalić! Oczywiście wszystko z umiarem oraz tak zwanym dobrym smakiem.

Wygrałaś/eś konkurs, udało Ci się ukończyć kurs, stworzyłaś/eś ciekawy projekt? Zaprezentuj swoje nowe osiągnięcia, a przede wszystkim świadomie twórz swój profil publiczny. Odpowiednie zarządzanie swoim wizerunkiem to w dzisiejszych czasach bardzo cenna umiejętność. 

Pamiętaj również o kilku pozostałych rzeczach:

  • buduj sieć kontaktów– teraz z pomocą mediów społecznościowych jest to łatwiejsze niż kiedykolwiek. Warto wyszukać interesujące Cię grupy tematyczne i branżowe, pozostawać aktywnym oraz inicjować kontakt
  • aktualizuj regularnie swoje Cv na takich portalach jak LinkedIn czy Goldenline
  • estetyka profilu– to również ważna kwestia
  • włącz język angielski- jeśli zależy Ci również na współpracy zagranicznej, warto, przynajmniej sporadycznie, zamieszczać treści również w języku obcym. Swoje doświadczenie i edukację na LinkedIn możesz przetłumaczyć na oba języki

Czego unikać na profilach publicznych?

Nasze publikacje i przedstawiany wizerunek mogą również znacząco obniżyć nasze szanse w rekrutacji, lub całkowicie je wykluczyć. Oto najważniejsze rzeczy, których lepiej unikać:

  1. 1. Kontrowersyjne treści publikowane na naszych social mediach-  mogą znacznie zaszkodzić naszej rekrutacji, szczególnie, jeśli nie zgadzają się one z polityką firmy. 
  1. 2. Negatywne komentarze odnośnie swoich byłych lub obecnych szefów i współpracowników, jak również pozostałych internautów- osoba wypowiadająca się publicznie w sposób negatywny na temat swojego przeszłego/obecnego pracodawcy i/lub współpracowników nie budzi zaufania, dla przyszłego zleceniodawcy stanowi to wyraźny sygnał ostrzegawczy. Jest to również mało profesjonalne zachowanie, które szkodzi naszemu wizerunkowi. W przypadku atakowania innych internautów, osoba rekrutująca może ocenić daną osobę jako konfliktową, o trudnym usposobieniu. 
  2. 3. Publikowanie bardzo prywatnych treści i wrażliwych danych- udostępnianie zbyt wielu szczegółowych informacji z życia prywatnego może być odbierane jako nieodpowiedzialne, a osoba jako mało dyskretna. Istnieje wiele stanowisk, w których od pracownika wymagana jest dyskrecja i rozważne przekazywanie informacji.

Warto podzielić się dla lepszego zobrazowania sytuacji kilkoma przykładami podanymi na blogu How Social Media Can Build Or Ruin Your Career | (resumeperk.com)

Hayley Geftman-Gold, pełniąca rolę wiceprezesa CBS, straciła pracę przez komentarze zamieszczane na social mediach, dotyczące strzelaniny w Las Vegas oraz wykazujące niechęć do Republikanów. Jest to świetny przykład dla punktu nr.1 dotyczącego publikowania kontrowersyjnych treści.

 

Kolejna historia dotyczy statystki Nicole Crowther, współpracującej z serialem Fox Glee. Kobieta udostępniła poufne dane dotyczące dalszego przebiegu serialu, co skutkowało nie tylko utratą posady, ale również wykluczenie z branży. Brak dyskrecji, omawiany w punkcie 3, może wiązać się z wieloma nieprzyjemnymi konsekwencjami.

Zanim zdecydujesz się na upublicznienie nowego postu, filmiku, zdjęcia lub komentarza- miej na uwadze powyższe kwestie. 

Media społecznościowe jako narzędzie pozyskiwania kandydatów przez rekruterów

Media społecznościowe stanowią obecnie coraz bardziej popularne oraz cenne źródło pozyskiwania nowych kandydatów do pracy. Zjawisko to zyskało nazwę Social recruiting. 

Autorka strony Home – Maja Gojtowska | Gojtowska.com opisuje termin ten w następujący sposób:

Social recruiting to sposób efektywnego wykorzystania społeczności internetowych by zwrócić uwagę, dotrzeć, zaangażować i zatrudnić kandydatów. Social recruiting wspiera procesy rekrutacyjne w firmie, a nie zastępuje je.’

Istnieje wiele korzyści płynących z Social recruitingu zarówno dla rekrutera, jak i osoby poszukującej zatrudnienia, a wśród nich należy wymienić między innymi: ułatwiony dostęp do firm i kandydatów z całego świata, szybszy oraz uproszczony sposób komunikacji, czy też możliwość kształtowania i przedstawiania pozytywnego wizerunku. Wyszukiwanie i budowanie relacji z kandydatami odbywa się poprzez różne media społecznościowe, do najbardziej popularnych należy zaliczyć LinkedIn, Facebook, Golden Line,  Twitter. Wybór danych mediów społecznościowy powinien być uwarunkowany rodzajem kandydatów, do których chcemy dotrzeć. Obecnie, oprócz wymienionych kanałów, niektórzy pracodawcy decydują się również na mniej oficjalne aplikacje internetowe, których pierwotnym celem nie było promowanie ofert pracy lub profili firm- między innymi Tik Tok i instagram. 

Social media mogą przyczynić się do rozwoju lub zahamowania kariery. Odpowiednio prowadzone, stanowią pozytywny dodatek do naszego CV. Dodawanie angażujących treści, zachowanie szacunku dla pozostałych członków, regularna aktywność, wzbogacanie portfolia oraz prezentacja umiejętności- to elementy, które mogą wzmocnić naszą pozycję w branży oraz zwiększyć szansę na pozytywne wyniki rekrutacji.

Powrót

Podobne

Dlaczego warto dostosować aplikację do konkretnego pracodawcy?

Co wpisać do CV, jeśli nie masz doświadczenia zawodowego?

Rozmowa z rekruterem - jak wykreować pozytywne pierwsze wrażenie przez telefon

Jaką drogę pokonuje twoje CV?

Nie wiesz, co dodać w sekcji umiejętności w CV? Zobacz!

Ghosting — czym jest i jak go uniknąć?