Natalia Pietrewicz
luty 06, 2024

Savoir - vivre w rekrutacji - złote zasady przed, w trakcie i po rozmowie

Znajomość i zastosowanie Savoir vivre podczas procesu rekrutacji odgrywa ważną rolę. Poznaj najważniejsze zasady.
  1. Czym jest Savoir vivre i jaką rolę pełni w procesie rekrutacji?
  2. Zasady Savoir vivre przed rozmową rekrutacyjną
  3. Savoir vivre podczas rozmowy rekrutacyjnej
  4. Zasady Savoir vivre po rozmowie rekrutacyjnej

Savoir Vivre, związane z dobrymi manierami, łączy się z pierwszym dobrym wrażeniem, niezwykle ważnym również podczas procesu rekrutacji. Poznaj złote zasady przed, w trakcie i po rozmowie rekrutacyjnej, aby zwiększyć swoje szanse na zdobycie wymarzonego stanowiska.

Czym jest Savoir vivre i jaką rolę pełni w procesie rekrutacji?

Savoir vivre to zbiór przyjętych zasad, mających na celu wykazać właściwe zachowanie w towarzystwie i różnych sytuacjach społecznych. Pojęcie to wywodzi się z języka francuskiego, a jego dosłowne znaczenie brzmi „znajomość życia”. Proces rekrutacyjny również posiada swoje złote zasady, których warto przestrzegać. Stosowanie się do obowiązującej etykiety biznesowej, okazywanie szacunkutrzymanie się zasad Savoir Vivre może wpłynąć pozytywnie na wizerunek kandydata, oraz zwiększyć jego szansę podczas ubiegania się o dane stanowisko. Należy pamiętać, że  Savoir vivre obowiązuje zarówno podczas rozmów rekrutacyjnych odbywających się stacjonarnie, jak i online. Aby cały proces przebiegł bezproblemowo, warto przypomnieć sobie podstawowe zasady obowiązujące przed, w trakcie jak i po rozmowie rekrutacyjnej. 

Zasady Savoir vivre przed rozmową rekrutacyjną

Decydując się na wysłanie CV do danego pracodawcy, wyrażamy jednocześnie zgodę na kontakt z jego strony. Odpowiedź może pojawić się nawet w ciągu kilku lub kilkunastu dni. Jedną ze złotych zasad jest odpowiedź na pozytywną ofertę pracodawcy w tym samym dniu, lub jak najszybszym terminie. Jeśli nie jesteśmy dłużej zainteresowani ofertą pracy, a dział rekrutacji próbuje się z nami skontaktować – zawsze należy udzielić odpowiedzi zwrotnej. Dotyczy to zarówno pierwszego procesu rekrutacji, jak i dalszych etapów – tak zwany ,,ghosting” a więc znikanie bez kontaktu, nie odbieranie połączeń bądź nie odpisywanie na wiadomości, nie należy do dobrych manier i może zaszkodzić naszemu wizerunkowi na rynku pracy, jak i przekreślić szansę na pracę w danej firmie w przyszłości. 

Podczas ustalania daty i godziny spotkania, warto wziąć pod uwagę nasze realne możliwości i dyspozycyjność, jeśli nasze plany również się zmienią, poproś z wyprzedzeniem o przesunięcie rozmowy na inny termin bądź godzinę, upewniając się, że dasz radę dotrzeć na rozmowę punktualnie

Przed spotkaniem warto również zadbać o odpowiednie przygotowanie – zdobądź jak najwięcej informacji o danym miejscu pracy, aby wykazać swoją wiedzę i zaangażowanie. 

Pamiętajmy również o ważnych szczegółach – w wiadomościach zawsze należy podpisywać się imieniem i nazwiskiem, w przypadku wiadomości e-mail warto skorzystać z opcji „respond”, dzięki czemu dużo prościej zachować ciągłość i porządek korespondencji. 

Savoir vivre podczas rozmowy rekrutacyjnej

Czas rozmowy rekrutacyjnej z pewnością stanowi decydujący element. Twoje CV zyskało aprobatę działu HR, a teraz czas na twoją prezentację. Zasady Savoir Vivre pomogą Ci w uporządkowaniu podstawowych zasad i manier podczas tego ważnego spotkania. O czym należy pamiętać? 

  • Ubiór –  pamiętaj o dostosowaniu stroju do danego stanowiska. Oczywiście podstawę stanowi schludny ubiór – czysta, wyprasowana odzież. Warto postawić na proste wzory i stonowane kolory. Prosty i elegancki strój zapewni Ci wygodę oraz poprawną prezentację
  • Powitanie – Zgodnie z zasadami savoir vivre, pierwszy wita się gospodarz. Tak samo w przypadku rozmowy rekrutacyjnej – nie wyciągamy pierwsi ręki na powitanie. Jeśli osoba rekrutująca nie poda pierwsza ręki, również tego nie robimy – wystarczy uprzejme kiwnięcie głową oraz zwyczajowe „dzień dobry”. W przypadku, gdy w rozmowie bierze udział kobieta oraz mężczyzna, należy bezwzględnie zrezygnować ze zwyczaju całowania w rękę
  • Pożegnanie – podobnie jak w przypadku powitania, czekamy aż gospodarz wyciągnie pierwszy ręke na powitanie, a w przypadku braku tego gestu, wystarczy kiwnięcie głową oraz  „do widzenia”. Warto pamiętać o szczegółach, takich jak uśmiech i kontakt wzrokowy
  • Zajmowanie miejsca – poczekaj, aż rekruter wskaże Ci wybrane miejsce
  • Przechodzenie na “Ty” – podczas wielu rekrutacji możemy spotkać się ze zwyczajem skracania dystansu przez osobę rekrutującą i proponowania przejścia na “Ty”. Jeśli propozycja wyszła od rekrutera, oczywiście możemy na nią przystać. Jeśli takie słowa nie padły, zwracamy się “Pan”, “Pani”. 
  • Punktualność – jest to oznaka szacunku i jedna z głównych złotych zasad. Warto zaplanować  dotarcie na rozmowę kilka minut wcześniej, na wypadek losowych sytuacji, jednak przychodzenie zbyt wcześnie nie jest dobrym pomysłem – może wprowadzić zamieszanie, dyskomfort i być źle odebrane, odpowiednie będą maksymalnie 5-10 minut przed rozmową
  • Kontakt wzrokowy – utrzymuj kontakt wzrokowy, bez przesadnego wpatrywania się w rozmówcę
  • Umiejętność słuchania – rozmowa rekrutacyjna to dla większości osób stresujące wydarzenie. Warto słuchać uważnie swojego rozmówcy, to czas w którym możesz dowiedzieć się najważniejszych rzeczy o firmie i swoim przyszłym stanowisku. Nie staraj się skupiać na tym, co sam zaraz chcesz powiedzieć, ale na informacjach przekazywanych przez drugą osobą. Dobre maniery nakazują oczywiście, aby nie przerywać w trakcie. Zadawanie otwartych pytań wskazuje z kolei na twoją ciekawość i zaangażowanie
  • Wyciszenie telefonu – chociaż podpunkt ten wydaje się dość oczywisty, wiele osób wciąż zapomina o wyciszeniu urządzeń przed rozpoczęciem spotkania, zarówno stacjonarnego, jak i online. W dzisiejszych czasach jesteśmy praktycznie nierozłączni ze swoimi smartfonami. Rozmowa rekrutacyjna, jak i inne spotkania biznesowe lub towarzyskie, to odpowiedni moment na rozstanie z ekranem telefonu i bycie offline
  • Odpowiednie przygotowanie sprzętu do rozmowy online – w przypadku rozmowy zdalnej, zadbaj o naładowany sprzęt, ciche otoczenie, dobrą jakość obrazu oraz dźwięku. Jeśli napotkasz jakiekolwiek problemy techniczne, zachowaj spokój – opanowanie świadczy o twoim podejściu do sytuacji stresowych i niespodziewanych

Zasady Savoir vivre po rozmowie rekrutacyjnej

Po rozmowie rekrutacyjnej, pozostaje oczekiwać na informację zwrotną od rekrutera. To osoba rekrutująca powinna odezwać się pierwsza, nie należy starać się “przyspieszać” procesu. Jeśli już otrzymamy wiadomość, w dobrym tonie jest odpowiedzieć w jak najkrótszym czasie. Nawet, jeśli nasza sytuacja zawodowa zdążyła się zmienić, należy poinformować o tym rekrutera. Brak odzewu ze strony kandydata to najgorsze wyjście, które pozostawia bardzo złe wrażenie. 

Kultura osobista przyszłego pracownika odgrywa ważną rolę podczas rekrutacji – odpowiednie maniery nie tylko pozwalają na zachowanie dobrego pierwszego wrażenia, oraz pozytywnego wizerunku – rekruter wyciąga jednocześnie wnioski, jakim współpracownikiem w przyszłości może być dany kandydat.

Wiele przydatnych informacji, dotyczących Savoir vivre znajdziesz również w filmiku poniżej:

Podobne

Jak porównywać ze sobą oferty pracy i wybrać najlepszą?

Techniki autoprezentacji na rozmowie rekrutacyjnej — zdobądź tę pracę!

Ghosting — czym jest i jak go uniknąć?

7 pytań, które warto zadać na rozmowie kwalifikacyjnej

Jak precyzować oczekiwania wobec firmy na rozmowie rekrutacyjnej i osiągnąć sukces?  

Jak odpowiadać na pytania, aby dostać pracę?