Kiedy tuż przed rozmową rekrutacyjną zastanawiasz się nad tym, w co się ubrać, jak się zaprezentować lub jak odpowiadać na pytania — to główkujesz nad sposobem autoprezentacji.
Co, jeśli klucz do udanej rozmowy rekrutacyjnej tkwi w znajomości technik autoprezentacji? Poznaj je i spraw, aby twoja rozmowa była nie tylko dobra, ale także pełna pewności siebie i profesjonalizmu!
Autoprezentacja jest manipulacją
Może nawet nie zdajesz sobie sprawy, że codziennie posługujesz się technikami autoprezentacji. Nie ograniczają się one wyłącznie do sytuacji rekrutacyjnych; dotyczą także studentów prezentujących swoje prace, pracowników przedstawiających nowe pomysły czy ciebie samego podczas spotkań z nowymi ludźmi lub randek.
Autoprezentacja to nic innego jak kreowanie swojego wizerunku. Choć termin “kreowanie” może kojarzyć się z zakładaniem masek, to autentyczność tego wizerunku zależy wyłącznie od nas samych.
Możesz manipulować rzeczywistością albo tym, jak postrzegają cię inni.
Zalecamy to drugie. Sprawdź, jak możesz zmienić swoją autoprezentację podczas rozmowy rekrutacyjnej, tak aby zaprezentować najlepszą wersję siebie!
Dlaczego autoprezentacja podczas rozmowy rekrutacyjnej jest taka ważna?
Autoprezentacja podczas rozmowy rekrutacyjnej jest kluczowa z kilku powodów:
- Pierwsze wrażenie: Jest to niepowtarzalna (dosłownie) okazja, aby zrobić dobre wrażenie. Pierwszy kontakt z pracodawcą — uścisk dłoni oraz kontakt wzrokowy — może sprawić, że wypadniesz profesjonalnie i odpowiednio do danej roli.
- Komunikacja twoich umiejętności i doświadczenia: Zakomunikuj swoje umiejętności, doświadczenie zawodowe i osiągnięcia — przekaz musi być jasny: jesteś idealnym kandydatem na to stanowisko!
- Znalezienie wspólnego języka: Skuteczna autoprezentacja pozwoli ci dostosować komunikację do oczekiwań firmy i zespołu — pokaż swoją elastyczność i otwartość!
- Twoje pasje i motywacje: Poprzez autoprezentację możesz wyrazić swoje pasje oraz motywację do osiągania celów, co jest istotne dla pracodawcy szukającego zaangażowanych pracowników.
- Rzetelność i odpowiedzialność: Dobrą autoprezentacją możesz pokazać gotowość do przejęcia odpowiedzialności za powierzone zadania.
- Pytania rekrutacyjne: Wcześniejsze przygotowanie własnej autoprezentacji wpłynie korzystnie na pytania, które będzie ci zadawał rekruter. Świadomy swoich mocnych stron będziesz wiedział, jak na nie odpowiedzieć!
Autoprezentacja podczas rozmowy rekrutacyjnej może zwiększyć twoje szanse na zdobycie wymarzonego stanowiska!
Zasady skutecznej autoprezentacji
Przed rozmową i w jej trakcie:
- Nikogo nie udawaj — bądź sobą i przedstaw siebie w sposób rzeczywisty, bo fałsz nie umknie uwadze rekruterów (a jeśli umknie, to kłamstwo ma krótkie nogi).
- Ubierz się odpowiednio — większość firm podchodzi luźno do kwestii ubioru (odchodzi się od tradycji ubierania garniaków i garsonek), ale pamiętaj, żeby wciąż był to schludny i wyjściowy strój.
- Panuj nad tonem i sposobem wypowiedzi — utrzymuj pozytywny ton, unikaj skomplikowanych wypowiedzi (zwracaj uwagę na poprawność językową) i pamiętaj: jak masz się pokazać, to z uśmiechem!
- Twoja mowa ciała mówi — nikogo nie udajesz, ubrałeś się świetnie i masz energiczny ton głosu, ale to nie wszystko. Twoje ciało również musi „mówić”, że czujesz się pewnie — nie garb się i nie krzyżuj rąk na wysokości klatki piersiowej!
Zastosuj te metody i techniki autoprezentacji
- Elevator pitch
Opowiedzieć o sobie również trzeba umieć, a to nie może być zbyt długa wypowiedź. Jak najwięcej konkretów w jak najkrótszym czasie. Metoda elevator pitch, czyli inaczej „przemowa w windzie” podkreśli twoją umiejętność jasnego i klarownego przekazu informacji. Wyobraź sobie, że rekruter zaraz wysiądzie z windy i te kilkanaście sekund musi ci wystarczyć, aby go do siebie zachęcić!
- Sztuka narracji
Opracuj starannie strukturę swojej historii zawodowej. Początek, rozwinięcie, punkty kulminacyjne i zakończenie — zapewnij spójną narrację, która wyeksponuje twoje umiejętności i doświadczenie. Pamiętaj o mocy imion i nazwisk — w swojej historii warto wspomnieć o konkretnych osobach np. z poprzedniego projektu.
- Wizualizacja słów
Obraz ma więcej niż tysiąc słów. Oprócz werbalnej komunikacji użyj przykładów wizualnych, prezentacji czy twojego portfolio, jeśli to możliwe. Wizualizuj swoje sukcesy, używając konkretnych przykładów lub projektów, by rekruter zobaczył, co dokładnie osiągnąłeś.
- STAR i ekspozycja umiejętności miękkich
Situation, task, action, result — to właśnie metoda autoprezentacji umiejętności „STAR”. Na pytanie rekrutera, jakie są twoje mocne strony, nie rzucaj pustych słów — poprzyj je kontekstem sytuacyjnym.
- Opowiedz o konkretnej sytuacji, w której się znalazłeś.
- Opisz zadanie, które musiałeś rozwiązać i wskaż konkretne kroki, jakie podjąłeś, by je zrealizować (tu jest czas na wskazanie umiejętności, które pomogły ci w ich realizacji).
- Ostatecznie, przybliż, jaki był efekt tych działań.
Takim sposobem twoje umiejętności zyskają na wiarygodności!
- Kto pyta nie błądzi
Aktywne słuchanie to szacunek dla twojego rozmówcy — zwłaszcza jeśli jest nim rekruter. Pytania stawiane przez kandydata są ważnym elementem rozmowy rekrutacyjnej. W autoprezentacji jest to kluczowe, ponieważ to dużo o tobie świadczy, jakie pytania zdecydujesz się postawić!
- Elastyczna komunikacja
Dopasowuj swój styl komunikacji do stylu rozmówcy — jeśli poczujesz, że rekruter rzuca żartami i atmosfera jest luźna, to nie pozostawaj nadwyraz poważny oraz w drugą stronę. Umiejętność dostosowania tonu i języka jest bardzo ważna, ponieważ świadczy o twojej elastyczności.
- Komunikacja bez słów
Nie ma nic gorszego niż unikanie wzroku rozmówcy — utrzymując kontakt wzrokowy, pokazujesz, że jesteś pewny siebie i zaangażowany, a to jest bardzo pożądane w środowisku zawodowym. Nie pozwól więc, aby stres ci to odebrał. Patrząc na rekrutera, możesz poznać jego emocje, intencje i wpłynąć na dalszy przebieg rozmowy.
- Wizja przyszłości
Koniec to klucz. Zakończ rozmowę mocno, podkreślając, jak twoje umiejętności i doświadczenie doskonale wpisują się w obecne potrzeby firmy. Niech rekruter czuje, że to właśnie ciebie potrzebują. Wykaż zrozumienie dla wyzwań firmy i wskaż, w jaki sposób chcesz przyczynić się do ich rozwiązania.
Autoprezentacja to sztuka cierpliwości
Nie od razu Rzym zbudowano. Poświęć czas oraz energię na naukę praktycznych metod autoprezentacji. Nie tylko podczas rozmów rekrutacyjnych — bo te nie odbywają się codziennie.
Elevator pitch możesz ćwiczyć, kiedy poznajesz kogoś nowego i wypadałoby się przedstawić/coś o sobie opowiedzieć. Podobnie w przypadku opowiadania historii — staraj się, aby były ciekawe, angażujące uwagę odbiorcy i spójne. Łap kontakt wzrokowy, mijając ludzi np. w drodze na studia czy do pracy.
Bo pewnego dnia okaże się, że te wszystkie codzienne aktywności zamienią się w sztukę autoprezentacji. Będziesz świadomie stosować te techniki, a one pozwolą ci w ważnym dniu, jakim jest rozmowa rekrutacyjna, pokazać najlepszą wersję siebie.