Paulina Wiater
listopad 21, 2023

Czy Chat GPT zabierze ci pracę?

Chat GPT może być twoim sprzymierzeńcem albo konkurentem na rynku pracy — zobacz, czy rzeczywiście stoi na drodze twojej kariery!
  1. Początki chatu GPT
  2. Wdrażanie AI w miejscach pracy
  3. Zawody narażone na automatyzację
  4. Zaprzyjaźnij się z chatem GPT
  5. Podsumowanie

W ostatnich miesiącach pojęcie “chat GPT” stało się powszechnie znane, praktycznie wszędzie można usłyszeć o tym zaawansowanym modelu językowym. Zdobył popularność, ułatwiając ludziom wykonywanie wielu zadań dzięki swojej szybkości i efektywności. Jednak czy zdajesz sobie sprawę, że za tą innowacyjną technologią kryje się również potencjalne zagrożenie?

Jednym z aspektów, który może budzić obawy, jest możliwość utraty pracy. Czy jesteś gotowy na to, że chat GPT może odebrać ci posadę? Przyjrzymy się dziś, jak AI wpływa na rynek pracy.

Początki chatu GPT

Chat GPT, czyli Generative Pretrained Transformer stanowi istotny element sztucznej inteligencji i jego zastosowanie stało się szczególnie powszechne w użytku codziennym. Kiedy jednak ten chatbot rzeczywiście pojawił się na scenie? Nie było to z pewnością natychmiastowe, aż do momentu, gdy pojawiła się wersja GPT-3. Za atrakcyjną fasadą UX kryje się historia wielu systemów, które były wcześniej starannie testowane przez naukowców.

Historia Chat GPT sięga roku 2018, kiedy został opracowany pierwszy model. Rozwój tego narzędzia był stopniowy i wymagał zaangażowania wielu badaczy. Były to transformery dostępne głównie dla naukowców, nawet kilka grup badawczych w Warszawie miało taką możliwość, aby je testować. Obecnie znana nam jest najbardziej generatywna sztuczna inteligencja, aczkolwiek AI to coś więcej niż chat GPT i tworzenie obrazów… 

mówi specjalistka od AI i sprzedaży, Dominika Bucholc.

Chat GPT stał się teraz hitem w różnych miejscach, od biur korpo, aż po kampusy uniwersyteckie. Studenci zdają się być mega podekscytowani korzystaniem z chatbota, bo krótkie prezentacje, czy nudne eseje nagle nie zabierają im wolnego czasu. Chat GPT wkradł się już wszędzie, dzięki swojej elastyczności i zdolności do sprawnego komunikowania się z użytkownikami.

Wdrażanie AI w miejscach pracy

Jak na sztuczną inteligencję zapatrują się pracodawcy? Czy postrzegają ją jako kierunek postępu, czy wręcz przeciwnie?

W badaniu “Barometr Polskiego Rynku Pracy” widać jasno, że 57% firm uważa, że automatyzacja i sztuczna inteligencja przyczynią się do zmniejszenia liczby pracowników. W tym samym czasie 70% przedsiębiorców zadeklarowało gotowość do wdrożenia sztucznej inteligencji, z czego 19% już podjęło działania w tym zakresie, a co czwarty planuje to w przyszłości. 

Konsekwencje automatyzacji i wprowadzenia AI dla rynku pracy, jak wskazują wyniki badania, są jeszcze na bezpiecznym gruncie. Co dziesiąta osoba zna kogoś, kto w ciągu ostatniego roku stracił pracę w wyniku wdrożenia tych rozwiązań w firmie. Ta liczba zmniejszyła się o 2 punkty procentowe w porównaniu do poprzedniej edycji badania.

Aczkolwiek, eksperci w tym temacie mówią jasno: 

Już ponad połowa firm jest przekonanych, że AI i automatyzacja to słuszny kierunek, który jednocześnie prowadzi też do ograniczenia poziomu zatrudnienia, z czego wszyscy zdają sobie sprawę. Robot nie choruje, może pracować bez przerw. To doprowadzi do zmiany modelu funkcjonowania globalnej gospodarki, bo wzrost czy utrzymywanie dobrych wskaźników nie będzie już bezpośrednio skorelowane z rozwojem na rynku pracy.

– powiedział założyciel Personnel Service i ekspert rynku pracy Krzysztof Inglot

Zawody narażone na automatyzację

Chat GPT i inne technologie sztucznej inteligencji zaczynają rzeczywiście sprawiać, że niektóre zawody patrzą na przyszłość z pewnym niepokojem. Zwłaszcza te, które można określić jako rutynowe i bazujące na prostych algorytmach. Czy to koniec dla tych zawodów? Zerknijmy na kilka przykładów:

  • Obsługa klienta:

Kiedyś wydawało się, że rozmowa z botem to raczej scena z jakiegoś filmu science fiction i ubaw po pachy, a teraz? Teraz to się staje coraz bardziej rzeczywiste. Wraz z postępem technologii, zwłaszcza chatu GPT, pojawia się pytanie: co z tymi wszystkimi etatami w obszarze obsługi klienta? Odpowiedzi na rutynowe pytania, które były dotychczas w gestii ludzi, mogą teraz znaleźć swojego “rywala” w postaci bota. Rozmawianie z maszyną ma zupełnie nowy wymiar i może to rzutować na zapotrzebowanie etatów w obszarze obsługi klienta. 

  • Administracja:

Codzienne prace biurowe i proste zadania administracyjne, takie jak sortowanie danych, przetwarzanie faktur czy zarządzanie harmonogramem, mogą być podatne na automatyzację. Efektywność, z jaką Chat GPT działa w tym obszarze, stwarza nowe wyzwania dla osób zajmujących się tymi zadaniami biurowymi. Trzeba się zastanowić, co to oznacza dla roli ludzi obejmujących te stanowiska. Nowe czasy, nowe pytania – a wszystko z powodu jednego (ale skutecznego) bota.

  • Copywriting:

Chat GPT jest w stanie generować treści na podstawie dostarczonego kontekstu, rzucając tekstami na prawo i lewo. Co to oznacza dla copywritera? Zwłaszcza w przypadku prostszych form treści, takich jak krótkie artykuły, ogłoszenia czy opisy produktów — chat GPT działa błyskawicznie i jest w stanie dostarczyć treść o dużej ilości wariantów w krótkim czasie. W porównaniu do człowieka, który potrzebuje czasu na przemyślenie i tworzenie unikalnych tekstów, technologia ta może być bardziej efektywna w przypadku prostszych zadań. Dodatkowo ciężko odróżnić tekst pisany przez człowieka, a przez maszynę, jeśli użyło się odpowiedniego kontekstu i promptu. 

  • Przedstawiciele handlowi:

AI może wpłynąć na pewne aspekty pracy przedstawicieli handlowych. W szczególności na pierwszy kontakt z klientem — wysyłanie podstawowych informacji, takich jak ogólne dane o produkcie czy procedury zakupowe, nie wymagają głębokiej analizy czy podejmowania złożonych decyzji. To z kolei daje więcej czasu na zadania, które wymagają konkretnych interakcji z klientem. Wprowadzenie automatyzacji w obszarze sprzedaży niesie za sobą niestety zmiany w rolach w tym dziale. Jeśli pierwszy kontakt z klientem czy przesyłanie podstawowych informacji może być obsługiwane przez technologię, to początkowe stanowiska przedstawicieli handlowych mogą zostać łatwo zastąpione. 

Zadania proste, rutynowe, bez głębokiej analizy — te obowiązki jest w stanie zastąpić chat GPT. Ale zanim pomyślisz, że roboty przejmą świat, pamiętaj, że te bardziej skomplikowane, ważne i twórcze, dalej są (i najprawdopodobniej nadal będą!) powierzane żywym pracownikom, a nie maszynom. Choć sztuczna inteligencja jest bardzo zaawansowana, sam Chat GPT ma swoje ograniczenia. Jego rola opiera się na generowaniu treści, ale to nie jest to samo co tworzenie czegoś zupełnie nowego. I to daje nam pewne poczucie bezpieczeństwa, bo może oznaczać, że ludzie nie zostaną wyeliminowani z gry tak szybko!

Dominika Bucholc, specjalistka od AI, w podcaście z Przemkiem dodaje, że: 

Chat halucynuje i to nie ważne, czy wybierzemy narzędzia Open AI, bo tych modeli językowych jest wiele, są różne, ale każde z nich trochę halucynuje i zmyśla. Żaden naukowiec nie powiedział jeszcze, skąd one się tak naprawdę biorą. Możemy przypuszczać, że biorą się z tego, że ten suwaczek na kreatywność jest daleko posunięty, a nie ma tak wystarczającej bazy danych, więc [AI] próbuje je w bardzo niekonwencjonalny sposób na tyle mieszać, że trochę zaczyna gubić fakty i łączyć różne wątki. 

Jeśli lekko zaniepokoiły cię możliwości sztucznej inteligencji i chatu GPT, posłuchaj całego podcastu i upewnij się w tym, że maszyna nie jest (jeszcze?) mądrzejsza niż człowiek:

Zaprzyjaźnij się z chatem GPT

Pomimo niepewności co do przyszłości niektórych zawodów, rozwój sztucznej inteligencji przynosi ze sobą również powstawanie nowych, związanych z nią zawodów i stanowisk. AI, Chat GPT oraz inne modele językowe stwarzają nowe możliwości kariery i otwierają drzwi do innowacyjnych dziedzin zatrudnienia.

Nowe zawody, które już powstały i zapotrzebowanie na te stanowiska wzrasta:

  • Specjalista ds. sztucznej inteligencji: projektowanie, implementacja i optymalizacja algorytmów AI.
  • Data scientist: analiza dużych zbiorów danych, kluczowa rola w trenowaniu modeli AI.
  • Architekt rozwiązań AI: tworzenie struktury systemów opartych na sztucznej inteligencji.
  • Specjalista ds. bezpieczeństwa AI: zapewnienie bezpieczeństwa i integralności systemów opartych na sztucznej inteligencji.
  • AI researcher: opracowywanie nowych algorytmów i modeli do uczenia maszynowego. 

Warto uświadomić sobie również, jakie korzyści niesie za sobą (a ich nie brakuje!) znajomość chatu GPT, czy innych rozwiązań AI. 

  • Nowe horyzonty

Posiadanie umiejętności obsługi chatu GPT może poszerzyć twoją drogę zawodową o nowe opcje, zwłaszcza w obszarach komunikacji i marketingu. W niektórych ogłoszeniach o pracę można już zauważyć, że w wymaganiach jest znajomość obsługi chatu GPT lub sztucznej inteligencji — dlaczego? Najważniejszym aspektem jest oszczędność czasu. 

Psst… chat GPT może nawet znaleźć ci pracę!

  • Kreatywność i burze mózgów

Korzystanie z Chat GPT jako narzędzia do generowania pomysłów i treści może otworzyć przed tobą nowe możliwości w dziedzinie kreatywności. Jeśli masz bazowy pomysł, Chat GPT może pomóc ci go rozwijać i wzbogacać o nowe elementy. To z kolei może być inspiracją do dalszych kreatywnych rozwiązań. Tak samo jest w przypadku brainstormingu, chat dostarczy ci różne sugestie — to narzędzie może być szczególnie przydatne podczas sesji kreatywnego myślenia. 

Podsumowanie

Faktem jest, że wiele organizacji i miejsc pracy wprowadza albo intensywnie myśli nad wprowadzeniem tych rozwiązań. Mamy jednak nadzieję, że już teraz widzisz, że na ten moment sztuczna inteligencja nie jest w stanie nas zastąpić. Ma szerokie pole do popisu i jej algorytmy są zdumiewające, ale w gruncie rzeczy obecnie zastępuje te proste i rutynowe czynności. Możesz wykorzystać wdrażanie nowych technologii jako szansę — usprawni twoją pracę, poszerzy horyzonty, pomoże ci w wielu aspektach. 

Pamiętaj również, że o ile chat GPT może nam pomóc, to decyzje i analizy są po naszej stronie. Tak jak powiedziała Dominika Bucholc „chat halucynuje” – nie jest więc nieomylny, dlatego trzeba weryfikować informacje, które nam daje i mądrze podchodzić do tego tematu. Dopóki twoja praca nie polega na bardzo prostych czynnościach i nie wymaga złożonego myślenia, to możesz czuć się bezpiecznie!  

Jak długo? Tego dowiemy się wkrótce…

Podobne

Jak zabłysnąć, pracując zdalnie?

Kim jest mentor i dlaczego może być istotny w naszej karierze zawodowej

6 sposobów na pracę zdalną - znajdź ten najlepszy dla siebie!

Poznaj tajemniczą siłę umiejętności miękkich!

Jak (nie) uczyć się nowych rzeczy?

Manifestowanie wymarzonej pracy - czy to może zadziałać?