Paulina Wiater
luty 02, 2024

Ghosting — czym jest i jak go uniknąć?

Niech ghosting nie rzuca cienia na Twoją karierę! Zobacz, jak możesz przeciwdziałać zjawisku ghostingu!
  1. Czym jest i skąd się bierze ghosting w pracy?
  2. Ghostowane CV = jego smutny właściciel
  3. Rekruterzy, którzy nigdy nie dzwonią – dlaczego?
  4. Jak nie dać się zghostować?
  5. Pracownicy ghostują rekruterów nawet po pierwszym dniu pracy
  6. Co możesz zrobić, zamiast ghostować rekrutera?
  7. Ściągnij pelerynę niewidkę

Ghosting zdobył swoją popularność w obszarze randkowania, ale również zakorzenił się (niestety) w dziedzinie zawodowej. Tajemnicze znikanie rekruterów i pracowników sprawia, że można by pomyśleć, że wszyscy dorobili się pelerynek niewidek! 

Dzisiaj zgłębimy zjawisko ghostingu w kontekście środowiska pracy – zastanowimy się, skąd się bierze, kto stosuje tę taktykę i jak skutecznie sobie z nią radzić! 

Czym jest i skąd się bierze ghosting w pracy?

Ghosting to termin, który używany jest w kontekście relacji międzyludzkich. Oznacza on sytuację, w której jedna osoba nagle przerywa wszelki kontakt i komunikację z drugą, bez wyjaśnienia powodu lub bez wcześniejszego ostrzeżenia. 

Osoba, która jest “ghostowana”, pozostaje bez żadnych informacji czy odpowiedzi od drugiej strony, co może powodować zamieszanie, brak pewności i niejasność w komunikacji.

To zjawisko w miejscu pracy może mieć różne źródła, ale jednym z kluczowych czynników jest dynamiczna natura rynku pracy. W świecie pełnym możliwości pracownicy często poszukują nowych wyzwań, a rekruterzy starają się pozyskać jak najlepszych specjalistów. 

Następuje taka kolej rzeczy, że komunikacja często ulega zaniedbaniu, a pracownicy oraz rekruterzy, decydują się na strategię milczenia, zamiast otwarcie przedyskutować swoje wzajemne intencje. 

Ghostowane CV = jego smutny właściciel

Ghostowanie CV odnosi się do sytuacji, w której osoba wysyła ich duże ilości na różne oferty pracy, ale nie otrzymuje żadnych odpowiedzi lub odzewu od potencjalnych pracodawców. To zjawisko jest dosyć nieprzyjemne dla osób poszukujących zatrudnienia, bo nie tylko inwestują czas i wysiłek w przygotowanie CV i/lub też listu motywacyjnego, ale także doświadczają braku komunikacji ze strony firm. 

Dlaczego dochodzi do ghostowania CV?

  • Duża konkurencja: W branżach, gdzie jest duża liczba kandydatów na dane stanowisko, pracodawcy mogą mieć trudności w udzieleniu odpowiedzi każdemu z nich.
  • Automatyzacja procesu rekrutacyjnego: W niektórych firmach proces rekrutacyjny jest zautomatyzowany, co w rezultacie może sprawić, że niektóre aplikacje są pomijane przez systemy informatyczne przed dotarciem do prawdziwego rekrutera. 
  • Niska zgodność z wymaganiami: Jeśli CV nie spełnia podstawowych wymagań lub nie wyróżnia się, może zostać odrzucone bez dokładnej analizy przez pracodawcę.

Sprawdź, czy aplikować na ofertę pracy, jeśli nie spełniasz 100% wymagań!

Rekruterzy, którzy nigdy nie dzwonią – dlaczego?

Ghostowanie kandydatów po przeprowadzonej rozmowie kwalifikacyjnej to praktyka, w której pracodawca unika udzielenia informacji zwrotnej po zakończeniu procesu rekrutacyjnego. Brak feedbacku może prowadzić do utraty motywacji kandydata np. w kontekście uczestniczenia w kolejnych rekrutacjach. 

W praktyce wygląda to tak:

Idziesz na rozmowę rekrutacyjną, wkładasz w nią całe serce, starasz się pokazać się z jak najlepszej strony. Rekruter wydaje się być zafascynowany twoimi umiejętnościami, a perspektywa współpracy zdaje się być obiecująca. Żegnasz się z nadzieją na owocną współpracę, rekruter zapewnia, że niedługo się do ciebie odezwie.

A jednak… czekasz już od kilku tygodni. 

Słowa rekruterów „oddzwonimy do ciebie” stały się już powszechnym żartem. Obiecują zadzwonić, ale niestety, nigdy tego nie robią. Przyczyny takiego zachowania mogą być różne – przeciążenie pracą, zmiany priorytetów, czy też brak umiejętności efektywnej organizacji czasu. 

Udzielenie konstruktywnej informacji zwrotnej przez rekrutera jest bardzo istotne — pomoże zrozumieć kandydatowi podjętą decyzję, a także pozytywnie wpłynie na wizerunek firmy w oczach potencjalnych pracowników. W taki sposób buduje się partnerskie relacje z kandydatami, nawet jeśli rekrutacja nie kończy się zatrudnieniem. 

Twój candidate experience nie powinien być zaniedbany i choć działania firmy zależą tylko i wyłącznie od nich, istnieją sposoby na to, aby uniknąć lub zmniejszyć wpływ ghostingu na twój proces rekrutacyjny.

Jak nie dać się zghostować?

Nie masz pełnej kontroli nad decyzją pracodawcy, ale możesz podjąć te kroki, aby mieć pewność, że z twojej strony zostało zrobione wszystko, co możliwe. Oto kilka praktycznych działań, które mogą pomóc ci utrzymać kontrolę nad procesem rekrutacyjnym: 

  • Zadawaj pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej (W trakcie rozmowy zadawaj pytania dotyczące procesu rekrutacji, terminów i oczekiwań co do kolejnych kroków. W ten sposób wyrazisz swoje zainteresowanie i być może zdobędziesz informacje, których rekruter sam z siebie by ci nie udzielił)
  • Wyślij podziękowanie po rozmowie (Po każdej rozmowie rekrutacyjnej, warto wysłać e-mail z podziękowaniem za taką możliwość i ponowić swoje zainteresowanie stanowiskiem. To może zwiększyć twoją widoczność w oczach rekrutera)
  • Nie bój się kontaktować z rekruterem (Jeśli po pewnym czasie nie otrzymasz informacji zwrotnej, śmiało możesz skontaktować się z pracodawcą, aby zapytać o status rekrutacji)
  • Pokaż, że jesteś dostępny (Jeśli jesteś elastyczny co do terminów, poinformuj o tym rekrutera. Czasami wyrażenie gotowości do szybszego podjęcia zatrudnienia może przyspieszyć proces rekrutacyjny)

Pracownicy ghostują rekruterów nawet po pierwszym dniu pracy

Zjawisko ghostowania wśród pracowników — choć nadzwyczajne — staje się coraz bardziej popularne ze względu na nasilający się rynek pracownika. Według najczęstszych powodów, dla których kandydaci znikają, wymieniane są: 

  • Unikanie trudnych sytuacji i konieczności podjęcia decyzji,
  • Brak poczucia lojalności wobec pracodawcy,
  • Poszukiwanie nowych możliwości,
  • Posiadanie kilka ofert pracy, mając trudności w wyborze, 
  • Ich wartości nie pokrywają się z wartościami organizacji,
  • Losowe wydarzenia. 

Postaw się na miejscu rekrutera: 

Wyobraź sobie, że jesteś pracodawcą poszukującym idealnego kandydata do swojego zespołu. Po wielu rozmowach i przeglądaniu CV znajdujesz pracownika, który zdaje się być idealny do nowego projektu. Jego doświadczenie, umiejętności i wartości są dokładnie tym, czego szukasz. Oferujesz mu posadę, widząc w nim kluczowego gracza w rozwoju firmy.

Pracownik akceptuje ofertę, wydaje się zaangażowany, pełen entuzjazmu na myśl o nowych wyzwaniach. Dogadujecie dalsze szczegóły, przekazujesz informacje dotyczące terminów i procedur onboardingowych. Żegnacie się i czekasz na rozpoczęcie współpracy.

Kiedy nagle twój kandydat… zniknął. Dni zamieniają się w tygodnie, a ty wciąż nie otrzymujesz od niego żadnej wiadomości. E-maile pozostają bez odpowiedzi, a telefony bez reakcji. To, co miało być owocną współpracą, zamienia się w niewytłumaczalne zniknięcie.

Krążą ci w głowie pytania: Co poszło nie tak? Dlaczego pracownik zdecydował się na ghosting?

Takie działania również nie są przyjemne dla pracodawców. Ghostowanie rekruterów przez pracowników, nawet tuż po rozpoczęciu nowej pracy, może wynikać z różnych, wspomnianych wcześniej powodów. 

Co możesz zrobić, zamiast ghostować rekrutera?

Nie pozostawiaj rekrutera w niepewności, pokaż szacunek i otwartość w komunikacji. Takie postępowanie nie tylko pozwala na zakończenie relacji w profesjonalny sposób, ale również tworzy pozytywną reputację, co może być istotne w przyszłych poszukiwaniach pracy. I pamiętaj — karma wraca!

  • Zamiast milczeć, wyraź swoje obawy lub pytania,
  • Rozmawiaj, aby zrozumieć, co się dzieje i jakie są oczekiwania,
  • Jeśli zmieniły się twoje plany lub sytuacja, poinformuj rekrutera o tym od razu,
  • Jeśli nie możesz odebrać telefonu lub przeprowadzić rozmowy, ustal dogodny termin na przekazanie informacji o zmianie planów,
  • Nawet jeśli zdecydujesz się zrezygnować, pokaż szacunek i wdzięczność za poświęcony czas i wysiłek.

Ściągnij pelerynę niewidkę

Nikt nie lubi być w kropce. Ludzie naturalnie pragną zdobywać informacje, a specjalne prowokowanie ghostowania poprzez niejasności i brak odpowiedzi nie jest zbyt etyczne. W świetle konsekwencji ghostingu zarówno dla pracowników, jak i rekruterów, ważne jest dążenie do etycznych praktyk rekrutacyjnych, budowania zaufania oraz skutecznego zarządzania komunikacją w miejscu pracy. 

Dlatego zacznij od siebie, zrzuć pelerynę. 

Podobne

Jak odkryć, że twój przyszły pracodawca to red flag? 🚩

Dzwoni rekruter i zadaje jakieś pytania? Uprzedź go i przygotuj się!

TOP 10 umiejętności, o których rekruter śni

Jak odpowiadać na pytania, aby dostać pracę?

Profesjonalny i skuteczny kontakt w trakcie rekrutacji

Rozmowa z rekruterem - jak wykreować pozytywne pierwsze wrażenie przez telefon