Perspektywa uczestnictwa w targach pracy Talent Days okiem pracodawców i rekruterów jest znacznie cenniejsza, niż ci się wydaje!
Monika, Employer Branding and Communication Manager oraz Luiza, Senior IT Recruiter z firmy ADC Eastern Europe, podzieliły się z nami korzyściami związanymi z udziałem w targach pracy, strategiach prezentacji firmy oraz wyzwań, z jakimi borykają się w procesie rekrutacji inżynierów i specjalistów IT.
Poznaj ich tajniki i bądź krok do przodu przed innymi kandydatami!
Rekrutacja i employer branding
TALENT DAYS: Cześć! Zacznijmy od początku — jak udział w Talent Days spełnia wasze cele związane z rekrutacją i employer brandingiem?
Monika: Udział w Talent Days umożliwia nam bezpośredni kontakt z potencjalnymi kandydatami, co wspomaga budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy na rynku pracy. Dodatkowo to doskonała okazja do zaprezentowania naszych wartości, projektów i możliwości rozwoju w ramach naszej organizacji. Zawsze zachęcamy osoby odwiedzające nasze stoisko, aby obserwowali nasze social media, ponieważ nie tylko publikujemy tam oferty pracy, ale także pokazujemy, jak wygląda nasza codzienność w firmie, co również jest bardzo ważnym aspektem dla wielu przyszłych kandydatów. Nasi pracownicy mają również szansę uczestniczyć w targach pracy, opowiedzieć osobom zainteresowanym jak wygląda praca, czym zajmują się na co dzień i jakie umiejętności są niezbędne, aby rozpocząć pracę w zawodzie Inżyniera czy Specjalisty IT.
TALENT DAYS: Wspomniałaś o możliwości zaprezentowania swoich wartości, projektów i możliwości — jakie są wasze metody ich prezentacji?
Monika: Podczas wydarzenia prezentujemy naszą firmę w atrakcyjny sposób, podkreślając unikalne cechy naszej kultury korporacyjnej, projekty, szanse rozwoju oraz oferty pracy. Stawiamy na interaktywne formy prezentacji, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych kandydatów, jak np. Round Table na Talent Days w Warszawie w 2023 roku oraz planowane prowadzenie warsztatów Talent Class w tegorocznej wiosennej edycji targów TD w Katowicach.
Targi pracy = źródło informacji o rynku pracy
TALENT DAYS: Jak targi pracy pomagają wam w zdobyciu cennych informacji o rynku pracy (np. trendy branżowe, informacje o działaniach konkurencji, zachowania i oczekiwania kandydatów)?
Monika: Dla nas jest to doskonała okazja do obserwowania trendów branżowych, analizy działań konkurencji oraz zbierania opinii i oczekiwań kandydatów. To cenne źródło informacji przy planowaniu strategii rekrutacyjnych i działań employer brandingowych. Obserwujemy, jakie tematy są poruszane na targach przez inne firmy i rozmawiamy z tymi, które odwiedzają nasze stoisko. Mamy możliwość zbierania informacji prosto ze źródła, co pozwala nam też lepiej zrozumieć jakie oczekiwania mają kandydaci wobec przyszłego pracodawcy i na co najbardziej zwracają uwagę, co ma dla nich największą wartość dodaną. Kandydaci z kolei często pytają o rodzaje projektów, na jakich pracuje się w naszej firmie jako Inżynier czy Specjalista IT. Padały bardzo konkretne pytania do naszych specjalistów — kandydatów interesowała ich też ścieżka kariery, możliwości rozwoju oraz to jakie języki są wymagane i na jakim poziomie, aby móc rozpocząć pracę w międzynarodowej firmie.
Speed dating z rekruterami
TALENT DAYS: Jakie są wasze doświadczenia z targowym Talent Match? Co uważacie o takiej speeddatingowej formie rekrutacji?
Luiza: Talent Match jest świetną formułą, która umożliwiła nam zatrudnienie właśnie Mai oraz spotkanie się z innymi z kandydatami na 15 minut, co w zupełności wystarczy do pierwszej, wstępnej oceny kandydata przez rekrutera i zakwalifikowania go do kolejnego etapu rekrutacji. Bardzo ważne elementy podlegające naszej ocenie to pierwsze wrażenie, poziom biegłości w języku angielskim, tzw. umiejętności miękkie, kultura osobista oraz podstawowe wymagania na konkretne stanowisko, na które aplikował kandydat/kandydatka.
Rekrutacja Mai z perspektywy pracodawcy
TALENT DAYS: Jeśli chodzi o historię Mai, jak przebiegła jej rekrutacja z waszej perspektywy?
Luiza: Historia zatrudnienia Mai to przykład tego, jak promujemy w ADC Eastern Europe takie talenty jak Maja. Zrekrutowaliśmy ją w trakcie jesiennych targów pracy Talent Days w Warszawie — jeśli chodzi o obszar Inżynierii w ADC Eastern Europe, zdarzają się stanowiska juniorskie, które nie wymagają doświadczenia zawodowego i to się sprawdziło w przypadku Mai. Aczkolwiek osoby, które odwiedzają nasze stanowisko z branży IT, są jeszcze w trakcie studiów lub je kończą i nie mają jeszcze doświadczenia zawodowego. Nasi klienci natomiast wymagają doświadczenia komercyjnego od 3 lat wzwyż na danym stanowisku. Na 100 aplikacji e-CV, które zebraliśmy, doświadczonych osób było dosłownie kilka — mamy ich CV i pozostajemy w stałym kontakcie na swoich firmowych profilach na LinkedIn. W zależności od potrzeb rynku i aktualnego portfolio klientów, zostaną zaproszeni na rozmowę oraz będą mieli możliwość uczestniczenia w procesie rekrutacji w naszej firmie.
Wyzwania branży IT
TALENT DAYS: Czy waszym największym wyzwaniem, przed jakim stoicie w rekrutacji inżynierów i specjalistów IT, to właśnie brak doświadczenia kandydatów?
Luiza: Nasze główne wyzwanie, to krótki czas, w którym musimy dostarczyć kandydatów, aby zdobyć kontrakty na projekty i wyprzedzić konkurencje. Dotrzeć do właściwego kandydata to jedno, a drugie to zrobić to we właściwym czasie. Trzeci krok to rozmowa z kandydatem w celu sprawdzenia jego umiejętności, dostępności oraz oczekiwanego poziomu wynagrodzenia. To wiele zmiennych, które muszą się na siebie nakładać, aby kandydat przeszedł przez pierwszy etap rekrutacji. W kolejnym etapie rekrutacji kandydat jest już bezpośrednio oceniany przez zespół techniczny oraz managerów.
Odpowiadając na wasze pytanie dotyczące braku doświadczenia kandydatów to nie mierzymy się z takim wyzwaniem. Zarówno w inżynierii jak i w IT na rynku w Polsce mamy bardzo dużą ilość specjalistów oraz ekspertów z wielu technologii. Mierzymy się natomiast z dynamicznymi zmianami w technologii oraz konkurencyjnym rynkiem pracy. Znalezienie kandydatów z odpowiednimi umiejętnościami technicznymi, a jednocześnie dobrze dopasowanych do naszej kultury organizacyjnej, stanowi wyzwanie. Ponadto, utrzymanie atrakcyjności ofert pracy wobec rozwijających się trendów w branży jest kluczowe, aby pozyskać przyszłych pracowników
Chcesz dowiedzieć się, jak wyglądało doświadczenie Mai z Talent Match? Rozmowa rekrutacyjna już na ciebie czeka!