Natalia Pietrewicz
marzec 31, 2023

Jak (nie) uczyć się nowych rzeczy?

Nauka to proces, który towarzyszy nam przez całe życie. Sprawdź jak pokonać trudności i zacząć skutecznie się uczyć!
  1. Wiem, że nic nie wiem
  2. Uczenie się nie przebiega liniowo
  3. Każdy kolejny kryzys jest łatwiejszy do pokonania
  4. Wolność od do popełniania błędów
  5. Podsumowanie

Jak (nie) uczyć się nowych rzeczy?

Jak się uczyć? Wszyscy to kiedyś potrafiliśmy – w dzieciństwie nauczyliśmy się mówić, chodzić, a także poruszać w bardzo skomplikowanych konstruktach społecznych i kulturowych.

Jednak niewielu zachowuje zdolność skutecznego uczenia się w dorosłym życiu. Dlaczego tak się dzieje?

Przyczyną w większości przypadków są zbyt duże oczekiwania, brak umiejętności radzenia sobie z dyskomfortem i strach przed popełnieniem błędu.

Bez względu na to, czy chcesz nauczyć się języka obcego, prowadzenia samochodu, analityki marketingowej czy programowania w Pythonie, przyda Ci się wiedza o tym, jak poradzić sobie z tymi przeszkodami! 🙂

Wiem, że nic nie wiem

Uczenie się związane jest z otwartością umysłu – aby zdobywać wiedzę i umiejętności, musisz na początku zdać sobie sprawę z własnej… niekompetencji i zaakceptować ją na potrzeby tego etapu drogi. 🙂

Ale przecież my chcielibyśmy postrzegać swoją wartość, także tę zawodową, jak najwyżej! Z tego powodu czasem trudno nam przyznać, że czegoś nie wiemy lub nie potrafimy.

Dzieje się tak szczególnie w przypadku, gdy nakładamy na siebie zbyt dużą presję – uważamy, że powinniśmy już umieć coś, czego dopiero się uczymy.

Związany z tym dyskomfort jest tak silny, że tylko nieliczni kontynuują rozwijanie umiejętności powyżej przeciętnego poziomu.

Tymczasem świadomość własnych braków i zgoda na nie są nieodłącznym elementem procesu uczenia się!

Uczenie się nie przebiega liniowo

Aby osiągnąć biegłość w jakiejś dziedzinie, trzeba z góry przyjąć, że dynamika uczenia się jest zmienna. Na pierwszym etapie zwykle uczymy się szybko i bez wysiłku, a błyskawiczne efekty jeszcze bardziej nakręcają nasz entuzjazm i wysokie oczekiwania.

Wydaje nam się, że nasze postępy będą liniowe, a wcześniej czy później pojawi się przecież opór – przeciążenie wlewaną do głowy wiedzą. Niemożność przyswojenia i przetworzenia w krótkim czasie tak dużej ilości nowych informacji rodzi frustrację.

Jeśli miałeś kiedyś wrażenie, że z każdą kolejną powtórką wiesz coraz mniej, doświadczyłeś właśnie przeciążenia mózgu nowymi informacjami. W tym punkcie procesu uczenia się możesz mieć ochotę wyrzucić książkę lub laptop przez okno i na zawsze porzucić marzenie o zostaniu mistrzem w swojej dziedzinie. 😉

Wyczerpanie potencjału przyswajania skutkuje utratą koncentracji, pogorszeniem zdolności do zapamiętywania informacji, poczuciem stresu i zmęczenia, a w związku z tym obniżeniem wiary w siebie i motywacji do dalszej nauki. Właśnie wtedy wielu ludzi podejmuje decyzję, że “to nie dla nich”!

Tymczasem te odczucia są zupełnie naturalne i… wbrew pozorom nie należy ani z nimi walczyć, ani zanadto się nimi przejmować. Wystarczy po prostu zaakceptować ich obecność i traktować je jako sygnał od organizmu, że przyda nam się przerwa!

Tak już działa nasz mózg – potrzebuje czasu na ułożenie informacji, by móc zacząć postrzegać je jako spójną całość, a nie oddzielne puzzle, na których widać tylko niejasne fragmenty obrazu.

Mierz więc siły na zamiary – rozłóż naukę w czasie, stosuj małe kroki i przyjmij, że rezultaty będą przychodzić nieliniowo. 🙂

Każdy kolejny kryzys jest łatwiejszy do pokonania

Wiesz już, że trudność w przezwyciężeniu dyskomfortu związanego z uczeniem się wynika z nieznajomości dynamiki nabywania wiedzy lub umiejętności i obawy o to, że nie jesteśmy wystarczająco dobrzy.

Boimy się, że nie będziemy w stanie poradzić sobie z wyzwaniem, wolimy więc nie wychodzić ze swojej strefy komfortu i zawczasu zrezygnować, by ochronić swoje “ja” przed uczuciami wstydu i rozczarowania.

Dobra wiadomość jest taka, że jeśli raz przezwyciężymy w sobie ten opór, z każdym kolejnym kryzysem będzie nam łatwiej!

Działając mimo nieprzyjemnych uczuć zaczynamy rozumieć, że nie muszą one wpływać na nasze decyzje, a negatywne myśli nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości.

Mając świadomość, że proces uczenia się nie przebiega liniowo, spodziewamy się mniejszych i większych kryzysów i mamy zasoby mentalne, by na luzie sobie z nimi radzić.

Jak w każdej dziedzinie, tutaj także praktyka czyni mistrza – doskonalimy się w nabywaniu wiedzy i umiejętności za każdym razem, gdy przechodzimy przez ten proces od początku do etapu biegłości, czy dotyczy to nauki chodzenia, gry na gitarze, programowania czy mówienia po niderlandzku. 🙂

Wolność od do popełniania błędów

Wszyscy wiemy, że błędy są nieuniknione – trzeba nauczyć się akceptować je jako część procesu. Możesz jednak pójść o krok dalej i zacząć wystawiać się na ryzyko ich popełnienia i przyjmować je z wdzięcznością!

Mówi się, że lepiej uczyć się na cudzych błędach, ale nie jest to do końca prawda. Ucząc się w działaniu z pewnością zdarzą nam się źle podjęte decyzje, ale tylko w ten sposób zdobędziemy wartościowe doświadczenie.

Już Ralph Waldo Emerson pisał, że w dawaniu i braniu panuje całkowita równowaga i nawet z pozoru tracąc, można w zamian otrzymać coś równie cennego. Każdy błąd to nowa sytuacja i płynąca z niej nauka.

Ważne więc, by dać sobie przestrzeń na popełnianie błędów. Jeśli pracujesz na odpowiedzialnym stanowisku, a Twój przełożony rozlicza każdego z najmniejszej pomyłki, jasna sprawa, że nie będziesz chcieć ryzykować.

W takim środowisku, zamiast kreatywności, wyrobisz sobie nawyk bezpiecznego działania “tak jak zawsze” i niewychodzenia przed szereg.

Konserwatywne podejście faktycznie może uchronić Cię przed niezadowoleniem przełożonego i pojechaniem Ci po premii, ale z drugiej strony nigdy nie zapoczątkuje rewolucji, nie stworzy innowacji ani nie da nadzwyczajnych rezultatów!

Jeśli nie możesz pozwolić sobie na ryzyko w pracy, stwórz alternatywne środowisko do działania, w którym będzie można oddać się kreatywności bez obaw o popełnienie błędu.

Możesz w tym celu rozpocząć swój własny projekt poboczny – zacząć pisać blog ekspercki, prowadzić konto na Instagramie, tworzyć grafiki lub aplikację webową.

Pamiętaj, że błędy nie są wyznacznikiem Twojej wartości – w rzeczywistości to one najbardziej Cię rozwijają. Daj sobie do nich prawo! 🙂


Podsumowanie

Uczymy się przez całe życie, warto więc wiedzieć, jak robić to skutecznie i z poszanowaniem swoich granic. Właściwe podejście gwarantuje, że nauka zamiast Cię stresować, stanie się źródłem przyjemności i satysfakcji!

W procesie skutecznego uczenia się kluczowe są odpowiednie nastawienie, umiejętność radzenia sobie z dyskomfortem oraz otwartość na własną niedoskonałość i błędy.

Jeśli więc chcesz osiągnąć biegłość w jakiejś dziedzinie, nie poddawaj się przy pierwszym kryzysie i nie traktuj błędów jako dowodu na Twój brak predyspozycji.

Zamiast tego postaw na systematyczność, pozytywne nastawienie i krok po kroku zdobywaj wiedzę i nowe umiejętności! 🙂

Podobne

Jak (nie) być produktywnym?

ChatGPT znajdzie Ci pracę (jeśli tylko napiszesz właściwy prompt!)

Nie masz czasu na przerwę? Przeczytaj ten post!

Powrót do pracy po urlopie? Sprawdź jak zrobić to bezboleśnie!

Czym zaskoczy cię rynek pracy w 2024?

Te strony pomogą Ci rozwinąć umiejętności programowania (za darmo!)