Paulina Wiater
czerwiec 26, 2024

Jak dopasować list motywacyjny do pracodawcy?

Dostosuj list motywacyjny do danego pracodawcy i wyróżnij się na tle innych kandydatów. Daj się zauważyć!
  1. Dlaczego potrzebujesz listu motywacyjnego?
  2. Jak go spersonalizować?
  3. Podsumowanie

List motywacyjny to dodatkowy dokument, który niestety często jest pomijany przez kandydatów podczas składania aplikacji. Rezygnując z jego dołączenia, automatycznie zmniejszasz swoje szanse na sukces w procesie rekrutacji.

Dowiedz się, dlaczego warto stworzyć list motywacyjny oraz jak spersonalizować jego treść, aby wywrzeć jak najlepsze wrażenie na przyszłym pracodawcy!

Dlaczego potrzebujesz listu motywacyjnego?

Podczas procesu rekrutacyjnego to CV jest głównym i obligatoryjnym dokumentem. Jednak w wielu ofertach pracy możesz natknąć się na prośbę o dołączenie listu motywacyjnego. Pracodawcy często wymagają tego dokumentu, aby upewnić się, że kandydat nie aplikuje przypadkowo, ale ma rzeczywistą motywację i wiedzę na temat firmy oraz stanowiska. Dlatego personalizacja listu motywacyjnego jest kluczowa.

Choć możesz skorzystać z uniwersalnego wzoru dostępnego online, taki list nie przyniesie oczekiwanych korzyści (podobnie jak uniwersalne CV — nie zadziała). Nawet jeśli oferta pracy nie wymaga listu motywacyjnego, warto poświęcić czas na jego napisanie. Spersonalizowany list pokazuje twoje zaangażowanie, buduje zaufanie i pomaga wyróżnić się na tle innych kandydatów.

Przeczytaj więcej o tym, czy w 2024 roku warto jeszcze pisać list motywacyjny!

Jak go spersonalizować?

Pisanie listu motywacyjnego zawsze powinno być poprzedzone dokładnym researchem. Zanim napiszesz list, poznaj firmę i ofertę, na którą aplikujesz, abyś mógł maksymalnie dopasować i spersonalizować swoje pismo. Personalizacja jest kluczowa w procesie rekrutacyjnym, ponieważ pokazuje, że naprawdę interesujesz się stanowiskiem i firmą.

Oto kilka kluczowych rzeczy, które warto wziąć pod uwagę przy tworzeniu listu motywacyjnego:

  • Budowa listu

Wiele stron internetowych oferuje gotowe szablony listów motywacyjnych. Choć warto się nimi zainspirować, nie powinno się kopiować treści ani formatu bezrefleksyjnie. Zamiast tego, przyjrzyj się formalnej strukturze listu.

  • Zwroty grzecznościowe do adresata.
  • Informacje o stanowisku, na które aplikujesz oraz źródło ogłoszenia.
  • Krótki i zwięzły tekst zawierający kluczowe informacje na jednej stronie A4.
  • Podkreślenie słów kluczowych pogrubioną czcionką.
  • Odwołanie się do ogłoszenia i przedstawienie, w jaki sposób spełniasz wymagania firmy.
  • Klauzula RODO.
  • Plik PDF z odpowiednią nazwą, np. “List motywacyjny – [Twoje imię i nazwisko]”.
  • Adresowanie

Jeśli znasz imię osoby prowadzącej rekrutację, adresuj list bezpośrednio do niej. W przypadku braku tej informacji możesz użyć ogólnego adresowania do firmy lub konkretnego działu.

  • Poprawność

Zwróć uwagę na interpunkcję oraz unikaj błędów gramatycznych i stylistycznych. Nawet najmniejszy błąd może obniżyć jakość twojego listu, który jest twoją wizytówką. Zanim wyślesz aplikację, poproś kogoś znajomego o sprawdzenie listu pod kątem błędów.

  • Słowa kluczowe

Podobnie jak w CV, użyj słów kluczowych z ogłoszenia o pracę. To one będą wyszukiwane przez rekrutera lub system ATS. Wyodrębnij je i umieść w odpowiednich miejscach w swoim liście motywacyjnym.

  • Opis motywacji

List motywacyjny powinien koncentrować się na twojej motywacji. Wyjaśnij, dlaczego chcesz pracować w tej konkretnej firmie i na tym stanowisku. Pokaż, że łączy was wspólny cel i że twoje umiejętności oraz doświadczenie mogą przyczynić się do sukcesu firmy.

  • Potwierdzenie umiejętności i doświadczenia

Podkreśl swoje umiejętności twarde i miękkie oraz doświadczenie zawodowe przykładami. Opisz, gdzie i w jaki sposób zdobyłeś i wykorzystałeś swoje umiejętności.

Pamiętaj, że każda aplikacja powinna być indywidualnie dopasowana do oferty, aby jak najlepiej przedstawić twoje kwalifikacje i zaangażowanie.

Podsumowanie

Jeśli aplikujesz na konkretną ofertę pracy i chcesz, żeby twój wysiłek zaowocował pozytywnym odzewem, warto pokazać swoje zaangażowanie i profesjonalizm poprzez spersonalizowany list motywacyjny dopasowany do profilu firmy oraz ich oczekiwań. Nie wystarczy wysłać standardowego listu, który przypomina setki innych. Rekruter lub pracodawca, który czyta twój list, zwraca uwagę na słowa kluczowe. Jeśli uda ci się je umieścić, masz szansę zainteresować i przyciągnąć ich uwagę.

Teraz czas na przedstawienie mocnych argumentów, które przekonają pracodawcę do zaproszenia cię na rozmowę kwalifikacyjną.

Podobne

Zyskaj więcej dzięki CV: negocjacje finansowe

Jaką drogę pokonuje twoje CV?

Co wpisać do CV, jeśli nie masz doświadczenia zawodowego?

Jakie zdjęcie dać do CV?

Top 10 cech w CV: Zrób wrażenie na rekruterze!

CV a systemy rekruterskie