Czy w 2024 warto jeszcze pisać list motywacyjny?
Zastanawiasz się, czy warto poświęcić czas na napisanie listu motywacyjnego? Czy w dobie nowoczesnych metod rekrutacji jest to nadal istotny element?
Dowiedz się, jak napisać skuteczny list motywacyjny i znajdź nową pracę!
Przejdź do OFERT PRACY
Dzięki listowi motywacyjnemu dasz się lepiej poznać
Konkurencyjny rynek pracy mówi, że wysłanie jedynie CV często nie wystarcza, aby się wyróżnić. To w liście motywacyjnym masz szansę pokazać swoją osobowość i to, co naprawdę cię motywuje. Nie oszukujmy się — w CV ciężko byłoby to wszystko zawrzeć.
List motywacyjny to także okazja do lepszego przedstawienia siebie pracodawcy — trochę jak wizytówka, w której możesz pokazać nie tylko kwalifikacje zawodowe, ale również pasje, wartości i konkretną motywację związaną z aplikowaniem na to konkretne stanowisko. Możesz naprawdę zaskoczyć rekrutera i przyszłego szefa, jeśli po prostu będziesz sobą.
To jakbyś mówił: “Oto ja i jestem gotów, by dołączyć do waszego zespołu“.
Anna Żarczyńska
Kierownik Działu Rekrutacji i Employer Branding oraz trener kompetencji miękkich.
Z HR związana od prawie 10 lat, z pasją do budowania trwałych relacji i wspierania pracowników na każdym etapie ich ścieżki zawodowej.
Anna Żarczyńska, Kierowniczka Działu Rekrutacji i Employer Brandingu z firmy Columbus Energy S.A. podzieliła się z nami spostrzeżeniami, na co warto zwrócić uwagę w przypadku pisania listu motywacyjnego:
Ważna jest długość listu, język jakim się posługujemy, odpowiednie dopasowanie pod firmę i stanowisko na jakie aplikujemy. Na pewno mówimy duże “nie” dla wysyłania tego samego listu do wszystkich potencjalnych pracodawców. Jeżeli decydujemy się na wysłanie listu motywacyjnego to traktujmy go jako najlepszą wizytówkę naszej osoby i przedstawmy wszystkie istotne informacje, które pozwolą nam uzyskać przewagę na tle innych aplikujących osób.
List motywacyjny jest kontekstem dla twojego CV
Kiedy rekruter pierwszy raz zetknie się z twoją aplikacją, nie ma jeszcze pojęcia, kim naprawdę jesteś. Dla niego dokumenty aplikacyjne są twoją wizytówką, na podstawie której tworzy o tobie pierwsze wyobrażenie.
To właśnie w liście motywacyjnym masz szansę wyjaśnić te elementy CV, które mogą budzić wątpliwości rekrutera. Na przykład, dłuższe przerwy od pracy niekoniecznie oznaczają stracony czas — mogły być po prostu czasem poświęconym na rozwój osobisty, podróże czy zdobywanie nowych umiejętności.
Podobnie, duża różnorodność podejmowanych aktywności zawodowych lub częste zmiany pracy mogą mieć ważny powód, ale rekruterowi mogą sugerować brak stabilności czy kierunku w karierze. Jeśli aplikujesz do całkiem nowej branży, list motywacyjny daje ci szansę na pokazanie, jak przygotowałeś się do tej roli.
Dlatego ważne jest zawarcie kontekstu.
Umiejętności miękkie najlepiej pokazać w liście motywacyjnym
CV dostarcza ogólnych informacji na temat twojego doświadczenia i kwalifikacji, ale często brakuje w nim podkreślenia umiejętności miękkich i twojej osobowości. Co ciekawe, pracodawcy coraz większą uwagę przywiązują do soft skilli kandydata niż do jego umiejętności technicznych — zobacz dlaczego.
Przykład, w jaki sposób możesz opisać swoje umiejętności miękkie w liście motywacyjnym:
PROTIP od specjalistki w branży HR — Anny Żarczyńskiej:
List motywacyjny pozwala rekruterowi na lepsze poznanie kandydata i jest to dobra możliwość na pokazanie kompetencji miękkich. Fajnie odnieść się do przykładów i sytuacji, które ukazują, jak te kompetencje były wykorzystywane w dotychczasowych miejscach pracy. Odnieśmy się do tych kompetencji, które będą najbardziej istotne dla danej roli, na którą aplikujemy — wtedy list motywacyjny nabierze większego znaczenia.
Pamiętaj, że treść listu musi być przemyślana, dlatego bezsensowne jest wysyłanie gotowych szablonów, uzupełnionych jedynie o twoje dane i umiejętności. Merytoryczne akapity, konkretne informacje i osobisty przekaz — to zainteresuje rekrutera.
Pracodawca dowie się, co zyska, jeśli cię zatrudni
Jeśli chcesz zdobyć tę posadę, pracodawca musi zobaczyć, jakie korzyści przyniesiesz firmie i w jakich obszarach możesz być wartościowy dla zespołu — a to łatwo podkreślić konkretnymi sukcesami z poprzednich doświadczeń zawodowych, czy nauki.
W liście motywacyjnym warto wykazać się dogłębną znajomością firmy i dokładnie zapoznać się z wymaganiami stanowiska. Przeczytaj dokładnie ofertę pracy oraz zrób gruntowny research na temat organizacji, dla której chcesz pracować — włącznie z przeglądem strony internetowej i mediów społecznościowych.
Przykład, jak pokazać pracodawcy znajomość potrzeb ich firmy:
Niektórzy kandydaci w ogóle nie zdecydują się na napisanie listu motywacyjnego albo napiszą go w generatorze i będzie słaby. To dla ciebie dobra wiadomość, bo masz okazję się wyróżnić — napisanie dobrego listu motywacyjnego to przegonienie konkurencji!
Więc warto jeszcze w 2024 roku pisać list motywacyjny, czy nie?
Odpowiedź jest prosta: napisanie go może tylko zwiększyć twoje szanse.
Ale warto, czy nie warto? O to także zapytaliśmy Kierowniczkę Działu Rekrutacji i Employer Brandingu z firmy Columbus Energy S.A.:
Obecnie list motywacyjny to nie jest już must have w procesie rekrutacji. Rzadko się zdarza, że firma oczekuje od kandydata takiego listu. Chociaż jeszcze kilka lat temu było to standardem. Natomiast przesłanie listu może jedynie zadziałać na korzyść dla kandydata. Pozwala w bardziej rozbudowany sposób opisać nasze kompetencje miękkie, doświadczenie zawodowe i sprofilować treść takiego listu pod konkretne stanowisko i firmę, do której aplikujemy. Jest to doskonała okazja do pokazania, dlaczego właśnie ty jesteś idealnym kandydatem na dane stanowisko i dlaczego firma powinna zainwestować w ciebie.
Przekonujący list motywacyjny wyróżni cię spośród innych kandydatów, zapewniając ci przewagę w procesie rekrutacyjnym. Warto zadbać o to, aby list był napisany dobrze, był zgodny z oczekiwaniami pracodawcy i zawierał konkretną argumentację.
W końcu chcesz dostać zaproszenie na rozmowę, prawda? Co najgorszego może się zdarzyć? Najwyżej nie zostanie przeczytany!