Poszukiwanie pierwszej pracy to całkiem spore wyzwanie, przed którym w pewnym momencie swojego życia staje niemal każdy. Brak pewności siebie, znajomości zasad panujących na rynku pracy czy wiedzy nt. tego w jaki sposób i gdzie szukać zatrudnienia, mogą przysporzyć sporo stresu.
Te wszystkie złe skojarzenia odczarowujemy podczas targów pracy Talent Days, tworząc dla młodych osób przestrzeń do nauki, oferując wsparcie w tworzeniu CV czy proponując im konkretne, dopasowane do ich profilu i oczekiwań stanowiska w TOPowych firmach- polskich, jak i międzynarodowych.
Z naszej pomocy skorzystała Asia Zięba, która po udziale w Talent Days stworzyła karierowy #PerfectMATCH z firmą UPM. Dowiedz się jak została Junior HR Specialist i… zainspiruj się jej historią. Tobie też pomożemy znaleźć pracę marzeń!
Z punktu widzenia Asi
TALENT DAYS: Hej Asia! Super, że możemy się spotkać i poznać bliżej Ciebie oraz historię Twojej dotychczasowej kariery! 🙂 Powiedz nam – kim jesteś, skąd pochodzisz, co przyciągnęło Cię do Krakowa?
ASIA: Cześć! Mam 23 lata, pochodzę z małej miejscowości pod Krakowem, a w samym Krakowie mieszkam już prawie 3 lata. Aktualnie studiuję na kierunku Zarządzanie zasobami ludzkimi na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie – jestem na ostatnim roku licencjatu. Dodatkowo na moim kierunku pełnię funkcję starosty.
TALENT DAYS: A poza uczelnią – jakie są Twoje zajawki, hobby?
ASIA: Przede wszystkim uwielbiam podróżować. Zwiedziłam wiele państw w różnych rejonach świata. Bardzo lubię też taniec, szczególnie latynoamerykański i tak właśnie spędzam wolny czas.
TALENT DAYS: Brzmi super! Wspomniałaś, że studiujesz Zarządzanie zasobami ludzkimi. Co skłoniło Cię, żeby wybrać branżę HR – już na etapie edukacji? Czy w niej też się realizujesz – tak jak w tańcu?
ASIA: Skończyłam technikum i tak naprawdę nie wiedziałam na jakie studia chciałabym iść. Zaczęłam czytać różne artykuły w internecie i jeden z nich mówił o tym… w jakich branżach najlepiej odnajdują się kobiety. Jedną z nich był właśnie HR. Postanowiłam zgłębić temat i okazało się, że brzmi to jak branża dla mnie! Mój charakter oraz to, że lubię pracować z ludźmi, totalnie pasowało do tego zawodu, który okazał się być strzałem w dziesiątkę. Podczas studiów odkrywam jeszcze więcej HRowych tematów, które mnie interesują i jest to dla mnie super przygoda.
TALENT DAYS: Doszły nas słuchy, że swoją obecną pracę na stanowisku Junior HR Specialist zdobyłaś dzięki Talent Days, a dokładnie po udziale w programie Talent Match, w którym znajdujemy wymarzoną pracę dla młodych osób. Ciekawi nas dlaczego zdecydowałaś się szukać zatrudnienia właśnie w ten, a nie tradycyjny sposób? Jak wspominasz ten nieco niestandardowy sposób rekrutacji?
ASIA: Uważam, że to super opcja! Można poznać pracodawcę lepiej niż poprzez ogłoszenie w internecie – zapytać o wszystko, co nas interesuje, ale także od razu zaprezentować się na żywo, face to face, z jak najlepszej strony. Powiedziałabym, że czułam się podobnie jak na tradycyjnej rozmowie kwalifikacyjnej, ale bez zbędnego stresu. Dzięki spotkaniu rekrutacyjnemu w ramach programu Talent Match, które odbyłam podczas targów Talent Days, zauważyłam że doskonale dogaduję się z ludźmi z UPM i… już od razu wiedziałam, że chcę tam pracować!
TALENT DAYS: Brzmi super! Tym bardziej, że praca znalazła Cię sama – bez konieczności wysyłania setek CV. Przejdźmy do momentu, kiedy już otrzymałaś i przyjęłaś ofertę UPM. Jak wyglądał proces wdrożenia w nowym miejscu pracy?
ASIA: Przed pierwszym oficjalnym dniem pracy przyjechałam do biura poznać cały zespół. Ta możliwość była według mnie super, bo już na starcie mogłam zobaczyć z kim będę pracować. Moje pierwsze dni w pracy to były przede wszystkim szkolenia – głównie po angielsku, ponieważ UPM to firma międzynarodowa i komunikujemy się głównie za pomocą tego języka. Szkolenia bardzo mi się podobały, dowiedziałam się dużo nowych rzeczy i dzięki nim czułam się gotowa do rozpoczęcia własnych działań.
TALENT DAYS: Fajnie, że tak wcześnie mogłaś poznać firmę i swój zespół. A so far, jak zleciały Ci pierwsze miesiące?
ASIA: Zawsze uzyskuję pomoc, jeśli jej potrzebuję. Jestem w stałym kontakcie z kolegami z zespołu i kiedy nie jestem czegoś pewna, zawsze znajdzie się ktoś, kto mi pomoże. Wszyscy uczą mnie nowych obowiązków i dbają o to, żebym czuła się dobrze i pewnie w swojej pracy. Fajnym rozwiązaniem jest też tzw. Buddy, czyli inny doświadczony pracownik, który wspiera mnie w podejmowaniu decyzji. Mamy także spotkania team buildingowe – to daje nam szansę, by bliżej poznać się jako zespół. To też jest dla mnie mega fajne!
TALENT DAYS: Spoko, że możecie się tak zintegrować! A mając już pewne doświadczenie – co powiedziałabyś innym młodym osobom, które zabierają się do poszukiwania swojej pierwszej pracy? Masz jakieś protipy, wskazówki?
ASIA: Moim zdaniem na początek fajnie jest spróbować pracy wakacyjnej czy dorywczej. Sama pracowałam i w gastronomii, i w obsłudze klienta, dzięki czemu dowiedziałam się, co najbardziej mi pasuje. Polecam też oglądanie różnych filmików branżowych czy podcastów, czytanie artykułów nt. rozwijania kariery, bo dzięki temu można zgłębić temat i zdecydować, co chce się robić w życiu.
Ważne jest też, aby uwierzyć w siebie. Dla przykładu ja nie czułam się swobodnie w języku angielskim – myślałam, że nie dam rady. Rzeczywistość okazała się inna! 🙂 Gdybym tak bardzo przywiązała się do myśli, że nie jestem w tym zbyt dobra, pewnie nie odważyłabym się aplikować. Teraz już wiem, że zawsze warto próbować i się nie zniechęcać. Moim zdaniem najważniejsze to być zdeterminowanym – to idealna pozycja startowa!
TALENT DAYS: Pewnie! Też wierzymy, że pozytywne nastawienie i wiara we własne możliwości to podstawa. Wielkie dzięki za rozmowę i życzymy dalszych sukcesów!
Jak widzisz, pracodawcy nie są tacy straszni, jak w internecie “malują”! Wielu z nich dba o to, żeby tzw. new joinerzy mieli na starcie (i nie tylko!) zapewnione odpowiednie wsparcie oraz przyjazną atmosferę.
A jak dokładniej to wygląda w UPM – firmie, do której dołączyła Asia? Na nasze (i być może Twoje) pytania odpowie Sylwia Szewczyk – Senior HR Specialist w UPM.
Kilka słów od pracodawcy
TALENT DAYS: Cześć Sylwia! Super, że wspólnie możemy rozwiać wątpliwości młodych osób nt. poszukiwania pracy. Na początek, powiedz nam jednak dlaczego to właśnie Asia przykuła Twoją uwagę na targach pracy?
SYLWIA: Po pierwsze, podczas naszej wstępnej rozmowy Asia wykazała się dużą otwartością. Była bardzo komunikatywna, szczera w swoich wypowiedziach, a to się naprawdę liczy. Byłam pewna, że odnajdzie się w naszej fińskiej firmie, w której stawiamy właśnie na komunikację, otwartość i autentyczność. UPM jest firmą o ugruntowanych wartościach, gdzie współpraca oparta na zaufaniu i partnerstwie ma ogromne znaczenie. Asia wspomniała, że dla niej jest to też ważne, więc już podczas naszej pierwszej wiedziałam, że jest idealną kandydatką.
TALENT DAYS: Czyli dobra komunikacja to podstawa! 🙂 A jak wygląda proces rekrutacji do Waszej firmy?
SYLWIA: Pierwszy etap jest online. Zadajemy kilka pytań, a kandydat musi nagrać swoje odpowiedzi w formie wideo. Później przychodzi czas na rozmowę kwalifikacyjną – w naszym biurze albo, jeśli ktoś nie może dojechać, online. Jeśli dana osoba aplikuje do nas na targach pracy, dobrze, żeby pokazała się od jak najlepszej strony, wykazała się i zapadła w pamięci. Idealny kandydat powinien być zmotywowany, gotowy do nauki, szczery i autentyczny.
TALENT DAYS: Autentyczność to na pewno bardzo ważny aspekt w każdej rozmowie rekrutacyjnej, całkowicie to rozumiemy! A gdyby ktoś chciał pójść w ślady Asi… Zdradzisz nam, na jakie stanowiska najczęściej rekrutujecie w UPM?
SYLWIA: W naszym krakowskim oddziale przede wszystkim rekrutujemy do działu HR. Mamy różne typy stanowisk – stażysta, młodszy specjalista i specjalista. Żeby zostać specjalistą, nie zawsze liczy się doświadczenie konkretnie w HR. Doceniamy także osoby, które znają języki obce i np. pracowały wcześniej w obsłudze klienta.
TALENT DAYS: Czas na pytanie ogólne! Jak myślisz, jakie cechy czy też umiejętności miękkie są najbardziej cenione na rynku pracy?
SYLWIA: Moim zdaniem najbardziej liczy się komunikatywność, otwartość i motywacja do pracy. Wierzę, że z czasem wszystkiego można się nauczyć. Ważne, aby dobrze odnajdywać się w grupie, w pracy zespołowej – w końcu przebywa się ze współpracownikami przez sporą ilość czasu.
TALENT DAYS: Masz może jakieś rady dla naszych czytelników, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z rynkiem pracy?
SYLWIA: Na pewno nie wyolbrzymiać swoich umiejętności, postawić na szczerość. Warto umieć przyznać, że się czegoś nie umie, ale także być gotowym na naukę i próbowanie nowych rzeczy. Liczy się też dobrze napisane CV, a także prezentacja na rozmowie kwalifikacyjnej.
Co jeszcze? Jeśli np. ktoś posiada profil na LinkedIn, fajnie jest dodać rekruterów z danej firmy do swojej sieci kontaktów – wtedy można dowiedzieć się, na jakie stanowiska prowadzona jest aktualnie rekrutacja. Można też przyjść na targi pracy, takie jak Talent Days i tam porozmawiać z rekruterami bezpośrednio. 🙂
TALENT DAYS: Bardzo dziękujemy za wszystkie wskazówki, z pewnością przydadzą się wielu osobom!
I jak, już wiesz, na co zwrócić uwagę podczas szukania pierwszej pracy?
Na pewno warto być szczerym, otwartym i zmotywowanym. To właśnie te cechy najbardziej przyciągają rekruterów. Jeśli masz ochotę na żywo porozmawiać z pracodawcami i zaprezentować się od jak najlepszej strony, koniecznie odwiedź targi pracy Talent Days.
Do zobaczenia! 🙂