Paulina Wiater
luty 13, 2024

TOP 10 umiejętności, o których rekruter śni

Informacja z ostatniej chwili — istnieją umiejętności, o których rekruterzy śnią! Poznaj je i władaj snami swojego przyszłego rekrutera!
  1. Oto TOP 10 UMIEJĘTNOŚCI, jakie kandydat może posiadać
  2. 1. Komunikatywność
  3. 2. Chęć do nauki
  4. 3. Umiejętność rozwiązywania problemów
  5. 4. Szybka adaptacja i odporność na stres
  6. 5. Kreatywność
  7. 6. Umiejętność pracy w zespole
  8. 7. Nastawienie na rozwój
  9. 8. Podejmowanie inicjatywy
  10. 9. Krytyczne myślenie i łączenie kropek
  11. 10. Rzetelność i dyscyplina

Badania oraz raporty dotyczące rynku pracy w Polsce jednoznacznie wskazują, że obecnie pracodawcy przywiązują większą wagę do umiejętności miękkich niż do specjalistycznych kompetencji. 

Wolą zainwestować czas w naukę niezbędnych kwalifikacji u przyszłego pracownika, zamiast borykać się z wyzwaniami związanymi z aspektami osobowości i słabo rozwiniętymi soft skillami.

Oto TOP 10 UMIEJĘTNOŚCI, jakie kandydat może posiadać

1. Komunikatywność

Dlaczego jest ważna? 

  • oznacza zdolność do budowania pozytywnych relacji w zespole, 
  • pozwala efektywnie przekazywać informacje, 
  • wpływa na dobrą obsługę klientów, 
  • pozwala skutecznie prowadzić prezentacje, negocjacje i budować markę osobistą, 
  • pozwala budować wszechstronność i adaptacyjność w środowisku pracy.  

Tak Patrycja, nasza Talent Hero z firmy GOBARTO, podkreślała kluczową rolę komunikacji: 

“Gra zespołowa to codzienność, więc trzeba się ze sobą dogadywać i być komunikatywnym. W pracy z ludźmi dużo się dzieje i nawet jeśli ktoś jest geniuszem, ale jest bardzo zamknięty na współpracę, to nie wytrwa długo w zespole. Komunikacja jest niemalże najważniejsza, bo jeżeli się nie komunikujesz, to stoisz w miejscu – w wielu aspektach.” 

2. Chęć do nauki

Dlaczego jest ważna?

  • oznacza elastyczność i gotowość do podejmowania nowych wyzwań,
  • wskazuje na zaangażowanie w rozwój zawodowy,
  • jest sygnałem, że kandydat dąży do podnoszenia swoich kompetencji,
  • przynosi świeże spojrzenie i nowatorskie podejście w różnych dziedzinach,
  • sugeruje rekruterowi skłonność do dłuższego zaangażowania się w firmę. 

Ula Osipuk z firmy Philips w success story Talent Hero — Olgi, wskazywała na ogromne znaczenie chęci do nauki u kandydata:

“Najważniejsza jest chęć do nauki. Niezaprzeczalnie jest to dla nas najważniejsze – bez względu na to, do jakiego działu szukamy kandydata. Ta osoba musi być otwarta na to, by uczyć się nowych rzeczy, rozwijać. Studia dają dużo wiedzy, ale często jest to wiedza wyłącznie teoretyczna. Pozostaje kwestia przekucia jej w praktykę i realne działanie.”

3. Umiejętność rozwiązywania problemów

Dlaczego jest ważna?

  • pomaga wykrywać potencjalne zagrożenia i im zapobiegać,
  • pozwala szybko eliminować przeszkody, co zwiększa efektywność codziennej pracy,
  • przyczynia się do lepszego funkcjonowania zespołu poprzez unikanie konfliktów, 
  • pozwala efektywniej zarządzać zasobami, minimalizować straty i zwiększać wydajność, 
  • umożliwia szybkie reagowanie na potrzeby klientów,
  • sprzyja trafnemu podejmowaniu decyzji.

Rekruterzy o umiejętności rozwiązywania problemów najbardziej marzą w tych branżach:

4. Szybka adaptacja i odporność na stres

Dlaczego jest ważna?

  • pozwala efektywnie radzić sobie z szybko zmieniającymi się warunkami pracy, 
  • pozwala zachować spokój w trudnych sytuacjach, co wpływa na jakość i płynność wykonywanych zadań,
  • pozwala łatwiej przystosować się do nowych technologii, procedur czy strategii firmy, 
  • ułatwia współpracę z różnorodnymi osobowościami i stylem pracy w zespole, 
  • pozwala trafnie oceniać sytuacje i podejmować odpowiednie działania.
  • adaptacja sprzyja ciągłemu rozwojowi zawodowemu i zdobywaniu nowych kompetencji.

Według raportu Manpower “Niedobór talentów” adaptacja i odporność na stres to najbardziej pożądana umiejętność wśród kandydatów:

5. Kreatywność

Dlaczego jest ważna?

  • jest źródłem nowych pomysłów i innowacyjnych rozwiązań, 
  • wpływa na zdolność do myślenia poza utartymi schematami, 
  • pozwala podejmować trafne decyzje nawet w sytuacjach, które wymagają nietypowego podejścia,
  • jest nieodłącznym elementem tworzenia nowych i atrakcyjnych produktów oraz usług,
  • może prowadzić do polepszenia procesów pracy, a to oznacza zwiększenie produktywności. 

Zobacz, jak za pomocą podświadomości generować genialne pomysły!

Dlaczego jest ważna?

  • wykorzystuje różnorodne umiejętności i doświadczeń zespołu,
  • wsparcie i wzajemna praca zespołu pozwala radzić sobie z trudnościami i pokonywać wyzwania, 
  • pozwala poznawać różnorodne perspektywy i spojrzenia na problemy z różnych stron, 
  • może prowadzić do bardziej kreatywnych i innowacyjnych rozwiązań, 
  • rozwija umiejętności komunikacyjne oraz miękkie, takie jak empatia, zdolność do słuchania, czy umiejętność rozwiązywania konfliktów,
  • zwiększa motywację do osiągania lepszych wyników.

Sylwia, rekruterka naszej Talent Hero — Olgi, na pytanie o najbardziej cenione umiejętności na rynku pracy wskazała właśnie pracę zespołową: 

“Ważne, aby dobrze odnajdywać się w grupie, w pracy zespołowej – w końcu przebywa się ze współpracownikami przez sporą ilość czasu i razem wykonuje się zadania. Umiejętność praca w zespole jest nieocenioną umiejętnością!

7. Nastawienie na rozwój

Dlaczego jest ważne?

  • świadczy o silnej motywacji i zaangażowaniu kandydata w rozwój swojej kariery,
  • zapewnia lepsze wyniki w pracy,
  • podnosi pewność siebie w działaniu,
  • zwiększa elastyczność i dostosowanie się do zmian w środowisku biznesowym, 
  • rozwój kompetencji przywódczych i interpersonalnych może w przyszłości zaowocować objęciem kluczowej roli w zespole/organizacji,
  • rozwój jest niezastąpiony.

Monika, rekruterka z firmy Philip Morris o tym, jak rekruter postrzega idealnego kandydata:

Dla nas idealnym kandydatem będzie osoba chcąca się rozwijać, otwarta na nową wiedzę i kompetencje. Nie mamy wymogów co do konkretnych twardych umiejętności. Szukając osób na stanowiska juniorskie czy staże zależy nam na osobach, które szybko się uczą i nie boją się dzielić własnymi pomysłami. “

8. Podejmowanie inicjatywy

Dlaczego jest ważne?

  • wpływa na zdolność do samodzielnego działania i podejmowania decyzji, 
  • wiąże się z nowatorskim podejściem do wyzwań, co może przynieść świeże pomysły i spojrzenie na dane zagadnienia, 
  • wpływa na silniejsze zaangażowanie i identyfikacja z celami i sukcesami firmy,
  • zapewnia ciągły rozwój zawodowy oraz skłania do nauki i zdobywania nowych umiejętności,
  • może inspirować i motywować innych członków zespołu do bardziej zaangażowanego działania.

Inicjatywy oczekuje się od kandydatów zwłaszcza w tych sektorach: 

9. Krytyczne myślenie i łączenie kropek

Dlaczego jest ważne?

  • umożliwia sprawne rozwiązywanie problemów, 
  • wpływa na skuteczność analizowania, co prowadzi do podejmowania trafniejszych decyzji,
  • pozwala na lepsze zarządzanie danymi i informacjami organizacji,
  • sprzyja dokładnemu wyrażaniu swoich myśli, co ułatwia komunikację w zespole,
  • oznacza zdolność do tworzenia nowych strategii np. w zarządzaniu projektami,
  • ma nieocenioną wartość w sytuacjach, gdy czas jest ograniczony, a decyzje trzeba podejmować szybko,

Ewelina oraz Karolina — rekruterki na targach pracy Talent Days z firmy GROUP ONE opisują wymarzone umiejętności i kwalifikacje kandydatów:

“Niezwykle ważne są umiejętności łączenia kropek i wyciągania wniosków. Szukamy osób, które myślą, nie boją się wychodzić przed szereg, osób komunikatywnych i mocno analitycznych. Dodatkowo doceniamy też fakt, jeśli dany kandydat na wstępie już wie, kim jesteśmy, czym się zajmujemy – zrobi pewien research przed pierwszym spotkaniem.”

10. Rzetelność i dyscyplina

Dlaczego jest ważna?

  • buduje zaufanie w relacjach biznesowych, co jest niezwykle ważne w kontekście współpracy,
  • gdzie poufność informacji jest kluczowa, rzetelność pracownika jest niezbędna do utrzymania bezpieczeństwa danych i informacji firmy,
  • wpływa na skuteczne zarządzanie sobą w czasie,
  • pomaga utrzymać spokój i wydajność nawet w stresujących sytuacjach,
  • wpływa pozytywnie na osiąganie wyznaczonych celów, 
  • utrzymuje pozytywną atmosferę w zespole, w oczach klientów i partnerów biznesowych. 

W tych branżach pracodawcy MARZĄ o rzetelności i dyscyplinie swoich pracowników:

Podobne

Dlaczego nie mogę znaleźć pracy?

Techniki autoprezentacji na rozmowie rekrutacyjnej — zdobądź tę pracę!

Dlaczego warto dostosować aplikację do konkretnego pracodawcy?

Savoir - vivre w rekrutacji - złote zasady przed, w trakcie i po rozmowie

7 pytań, które warto zadać na rozmowie kwalifikacyjnej

3 niewygodne pytania na rozmowie kwalifikacyjnej - radzimy co odpowiedzieć!