Niektórzy sądzą, że produktywność to robienie więcej w krótszym czasie. W rzeczywistości to robienie mniej, by osiągnąć więcej!
Produktywność to zarządzanie swoimi zasobami czasu i energii w taki sposób, aby skutecznie i na luzie osiągać swoje własne cele, a wieczorem móc powiedzieć: “tak, to był dobry dzień!”.
To także zorientowanie na cel oraz świadomość własnego potencjału. Działając produktywnie zyskujemy wewnętrzne poczucie sprawczości i… ze zdumieniem odkrywamy, ile możemy zdziałać!
Nie nadążasz z zadaniami, życie Ci ucieka, a na przyjemności nie starcza sił? Sprawdź mity dotyczące produktywności i zacznij osiągać swoje cele!
Mit #1: Produktywność to bycie ciągle zajętym
W produktywności, jak w życiu – chodzi o balans. Nie po to jesteśmy produktywni, by być cały czas zajętymi – to byłoby zupełnie bez sensu!
Jeśli wciąż ciśniemy i oczekujemy od siebie maksimum, paradoksalnie osłabiamy nasze możliwości, a zyskujemy jedynie stres i poczucie przytłoczenia. Wie o tym każdy, kto choć raz zakuwał przez kilkanaście godzin z rzędu do ważnego egzaminu. 😉
Nasz poziom energii i nasza zdolność koncentracji zmieniają się w ciągu dnia i są zależne od wielu czynników. Przerwy są kluczowe, jeśli chcemy działać wydajnie!
Produktywność to nie praca na okrągło, ale zrozumienie swojego indywidualnego rytmu i dostosowanie do niego harmonogramu dnia. 👌
Mit #2: Multitasking = efektywność
Kilkanaście otwartych zakładek, mail w trakcie pisania, parę aplikacji w tle, a Ty opowiadasz właśnie na callu o postępie prac, na bieżąco sprawdzając w Asanie, co zostało zrobione (i jeszcze zerkasz na to powiadomienie na telefonie!). 😂
To typowy przykład multitaskingu, czyli pracy w modelu wielozadaniowym. Może Ci się wydawać, że ogarniając tyle rzeczy na raz działasz superproduktywnie, ale w chaosie trudno o efektywność!
Spójrz prawdzie w oczy: w rzeczywistości wcale nie wykonujesz kilku obowiązków jednocześnie – po prostu nieustannie przełączasz się między zadaniami, a to ekstremalnie niewydajny sposób pracy.
Konieczność nieustannego przenoszenia uwagi (zaraz, gdzie była ta zakładka!) i utrzymywania w pamięci zbyt wielu istotnych informacji na raz, skutkuje rozkojarzeniem, stresem, częstszymi pomyłkami i przeoczeniami, a także brakiem dostępu do myślenia kreatywnego.
W dłuższej perspektywie multitasking może doprowadzić nawet do poważnych problemów z koncentracją.
Jeśli chcesz działać produktywnie, wróć do jednozadaniowości i oddaj pełną uwagę jednemu zadaniu!
Mit #3: Jeśli chcę zwiększyć produktywność, muszę robić więcej
Co według Ciebie jest miarą produktywności? Liczba odhaczonych zadań – mówisz? Sprawdźmy!
Jeśli koncentrujesz się na “wykonywaniu zadań”, logiczne wydaje się, że w produktywności musi chodzić o liczbę punktów, które wykreślisz z “to-do list”. Aby być bardziej produktywnym, trzeba byłoby robić więcej.
Błąd myślenia tkwi w podstawowym założeniu: nie chodzi o “wykonywanie zadań”, ale o osiągnięcie celu – nie musisz pracować dłużej ani ciężej, aby do niego dotrzeć!
Efektywne działania to nie robienie jak najwięcej, ale robienie tego, co najważniejsze, w najbardziej optymalny sposób.
Optymalizuj swoją pracę przez automatyzowanie procesów i korzystanie z narzędzi, które oszczędzają czas i energię. Słowem: pracuj mądrze, a nie ciężko!
Mit #4: Bieżączka na pierwszym miejscu
“Na każdą wiadomość muszę reagować natychmiast. Inaczej ktoś pomyśli, że nie pracuję” – jeśli tak myślisz, żyjesz w ciągłym napięciu! 😱 Poluzuj gumkę (i czytaj dalej!).
Żyjąc na ciągłym stand-by’u, staramy się być gotowi do natychmiastowej reakcji na niespodziewane bodźce (ding! – nowe powiadomienie na telefonie!). To model działania, który wiąże się z wysokim stresem.
Bieżączka ma to do siebie, że kiedy zaatakuje, nie chce łatwo odpuścić, ale (jeśli nie pracujesz w kontroli lotów lub na linii telefonicznej pogotowia) wiadomości i zadania w 99,99% przypadków nie wymagają Twojej pilnej uwagi!!!
Choć trudno w to uwierzyć, świat się nie zawali, jeśli nie odpowiesz na maila lub nie zajmiesz się nową sprawą w ciągu milisekund. Spróbuj, a ze zdumieniem odkryjesz, że nikt nawet nie zauważy różnicy (to może być trochę bolesne!). 😉
Nieustannie dbając o to, co pilne, nigdy nie znajdziemy czasu, by zająć się tym, co ważne.
Mit #5: Wszystko jest ważne
Bywa, że poświęcamy mnóstwo czasu i uwagi rzeczom, które nie są istotne dla projektu i zupełnie nie mają wpływu na cele organizacji.
Możemy być wtedy bardzo zajęci, ba! – nawet produktywni! Jednak choćbyś nie wiadomo jak szybko poruszał się z Warszawy w kierunku Zakopanego, nie dotrzesz do Gdańska – niezależnie ile uwagi i pracy włożysz w źle ukierunkowane działania, nie osiągniesz postępów w projekcie.
Czasem winny jest projekt manager, a czasem… nasz wewnętrzny perfekcjonista! 😉
Jasno definiuj cele, priorytetyzuj zadania o największym znaczeniu, osiągaj kolejne kamienie milowe i nie ulegaj pokusie czynienia wszystkiego co robisz, nieskazitelnie idealnym!
Największą stratą czasu jest perfekcyjne wykonywanie zadań, które… nikomu nie są potrzebne. 😉
Mit #6: Perfekcjonizm = jakość
Na rozmowie kwalifikacyjnej pada pytanie o Twoją największą wadę – co odpowiadasz? Jeśli na usta ciśnie Ci się: “perfekcjonizm, bo chcę wszystko robić idealnie!”, prawdopodobnie wcale nie jesteś perfekcjonistą.
Perfekcjonista wiedziałby, że to jedna z najgorszych odpowiedzi, i to wcale nie dlatego, że jest przewidywalna i nieautentyczna! 😉
Choć dążenie do doskonałości brzmi szlachetnie i może się wydawać gwarancją jakości, potrafi być niezwykle paraliżujące.
Efektem pracy perfekcjonisty rzadko jest wysokiej jakości dzieło, ponieważ… perfekcjoniści rzadko osiągają końcowe etapy swoich projektów. 🥲
Najczęściej przeciągają moment zakończenia pracy nad zadaniem w nieskończoność, w imię zasady, że zawsze jest jeszcze coś, co można poprawić. W rezultacie kończą z tuzinem rozgrzebanych zadań.
Chociaż lubimy mówić, że kierujemy się kryterium jakości (bo najczęściej sami w to wierzymy!), czasem pod płaszczykiem dążenia do ideału kryje się uniwersalny strach o to, że nie jesteśmy wystarczająco dobrzy.
Zrobione jest lepsze od doskonałego! Deadline’y mają zbawienny wpływ na dynamikę działań w projekcie, bo popychają sprawy do przodu, więc zacznij przyjmować je… z wdzięcznością. 😉 O wiele lepiej kończyć zadania, niż grzebać w nich bez końca, prawda?
Planując pracę nad czymś, ustal na swoje potrzeby termin końcowy (nie od dziś wiadomo, że wykonanie zadania zajmie nam dokładnie tyle czasu, ile na to zaplanowano!) i stosuj się do zasady Pareta: zazwyczaj 20% naszych działań przynosi 80% rezultatów.
Nie zawsze warto wkładać 80% czasu i energii, by podkręcić jakość o te ostatnie 20%.
Mit #7: Produktywność liczy się tylko w biznesie
Przyzwyczailiśmy się do myślenia o produktywności w dwóch kontekstach: szkoły i życia zawodowego. Nic dziwnego, w końcu od dziecka słyszymy, że właśnie tam liczą się nasze wyniki. Ale to nie są jedyne ważne sfery naszego życia!
Produktywność to wybór najkrótszej i najprostszej drogi do celu – NASZEGO CELU, niezależnie w jakiej dziedzinie go sobie postawimy.
To rozważne działanie ze świadomością swoich zasobów i długiej drogi do przebycia, by osiągnąć oczekiwany rezultat.
I w końcu: to skierowanie uwagi na priorytetowe zadania, a dla każdego z nas życiowym priorytetem jest coś innego.
W produktywności chodzi o to, by wieczorem móc powiedzieć sobie “to był dobry dzień”, a kiedyś: “to było dobre życie”.
Wprowadź zasady produktywnego działania do różnych dziedzin swojego życia i zacznij efektywnie realizować swoje plany – zdziwisz się, jak wiele i jak łatwo możesz osiągnąć! 🙂
Niech ten dzień będzie produktywny!
Hej, a może zamiast pokiwać przez chwilę głową nad tekstem i wrócić do starych nawyków, podejmiesz wyzwanie?
Wprowadź poniższe zasady wysokiej produktywności na jeden dzień do swojego życia i zobacz co się stanie! 🙂
- Zamiast być nieefektywnie zajętym/zajętą, naucz się swojego rytmu i pracuj w oknach najwyższej produktywności.
- Działaj jednozadaniowo i oddawaj pełną uwagę temu, co robisz.
- Optymalizuj swoją pracę – automatyzuj procesy i korzystaj z narzędzi, które oszczędzają czas i energię.
- Nikt nie oczekuje, że będziesz reagować natychmiast. Zamiast odrywać się od pracy, kolejkuj nowe zadania.
- Czy to, czemu poświęcasz tyle czasu, na pewno jest ważne? Największą stratą czasu jest perfekcyjne wykonywanie zadań, które nie są potrzebne.
- Perfekcjonizm = (najczęściej) strach. Deadline’y i zasada 80/20 to Twoi sprzymierzeńcy!
- Produktywność ma znaczenie nie tylko w pracy – korzystaj z niej, by osiągać cele, które są ważne w Twoim życiu!
- BONUS: I oczywiście zaglądaj na blog Talent Days, by produktywnie rozwijać swoją karierę! 🙂
Kto wie, może rezultaty przekonają Cię nawet do trwałych zmian – to co, spróbujesz? 🙂